چکیده:
هدف: هدف این مطالعه شناسایی اصول حاکم بر اجرای مطلوب برنامه درسی درس پژوهی دوره کارشناسی پیوسته آموزش ابتدایی بود. روش: این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحقیق پدیدارشناسی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش را اساتید درس پژوهی استان خوزستان تشکیل دادند. نمونهها به صورت هدفمند انتخاب شدند و حجم نمونه با توجه به ماهیت پژوهش کیفی تا اشباع دادهها (10 نفر) ادامه یافت. ملاک انتخاب اساتید میزان موفقیت ایشان در امر تدریس بود که براساس نمرات ارزشیابی تکوینی، کارعملی و آزمون پایانی دانشجویان مورد ارزیابی قرارگرفت و برترینها جهت مصاحبه برگزیده شدند. دادهها از طریق مصاحبه عمیق گردآوری شد و با استفاده از روش پیشنهادی اسمیت (1995) مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافتهها: از مجموع یافتههای این پژوهش 245 کد مفهومی در زمینه برنامه درسی اجراشده درسپژوهی استخراج و در 5 مؤلفه اصلی و 37 ریزمؤلفه دسته بندی شد. یافتهها نشان داد که بهمنظور اجرای موفق برنامه درسی درس پژوهی میبایست اصولی همچون توجه به کار تیمی، تدریس تعاملی، تفکر تعاملی، جامعیت علمی، ویژگیهای اساتید و پیگیری مسؤولیتها بر اجرا حاکم باشد.
Purpose: The purpose of this study is recognizing principles that dominate desirable performance of study learning syllabus in elementary education in attached baccalaureate period of education. This research used qualitative approach framework and phenomenology.
The method for collecting data was through deep interview. For gaining essential data, we interviewed with 10 faculties of study learning in a subjective method in KHuzestan province. Criterion for choosing these professors was their achievement in teaching that were based on formative evaluation scores, practical activity and final exams of students, and then we chose the best professors for interview. Data collected out of interview were analyzed through subject coding method.
Findings: 245 conceptual cods were derived in the field of performed syllabus of study learning, then they had been categorized into 5 components and 37 sun-components. The results showed that in order to perform a successful syllabus for study learning, it is essential to apply principals like group work, interactive intuition, scientific collectivity, responsibilities and professors eligibility.
خلاصه ماشینی:
Assistant 3rofessor Department of CurricuOum Sciences, IsOamic Azad دانشگاه آزاد اسلامي، اراک، ايران University of Arak, Arak, Iran چکيده Abstract هدف : هدف اين مطالعه شناسايي اصول حاکم بر اجراي مطلوب Purpose: The purpose of this study is recognizingبرنامه درسي درس پژوهي دوره کارشناسي پيوسته آموزش principOes that dominate desirabOe performance ofstudy Oearning syOOabus in eOementary education in ابتدايي بود.
هم افزايي: يکي از مشارکت کنندگان در مصاحبه خود اذعان ميدارد که زمينه اي را در کار در گروه ها فراهم کرده بودم که هر کس که اطلاعات جديد و بيشتري در ارتباط با طرح هاي درس پژوهي داشت بدون داشتن بخل در اختيار ساير دانشجويان قرار ميداد و لذا اين امر باعث هم افزايي اطلاعات آن ها ميشد.
/ نمودار (٢): زيرمؤلفه هاي استخراج شده از کار تيمي درس پژوهي الگوي عملي بازبيني مداوم الگوهاي ذهني و بازانديشي مشارکتي عمل کارگزاران آموزشي و الگويي مؤثر براي بهبود مستمر آموزش در مدرسه محسوب ميشود ( ,tigOer& Hibert ٢٠١١).
(Esfandiari, 2001) بنابراين طبق تحقيق به عمل آمده از مصاحبه با اساتيد، پژوهشگر به اين نتيجه رسيد که کار تيمي توسط اساتيد و دانشجويان در درس پژوهي چه در کلاس درس دانشگاه با اساتيد و چه در مدرسه با دانش آموزان سبب صبوري در افراد تيم شده و با جلوگيري از اضطراب افراد گروه ، هيجان جمعي را براي آن ها به ارمغان ميآورد.
فرصت هايي براي تفکر: يکي از مشارکت کنندگان اذعان ميکند که علت موفقيت دانشجويان خود را در اين ميدانم که در تعاملات فکري حادث شده در گروه هاي کاري در ارتباط با بخش هاي مختلف آموزش درس پژوهي فرصت تفکر براي همۀ دانشجويانم فراهم است .