چکیده:
هدف: این پژوهش با رویکردی کیفی و پژوهشی تطبیقی و تحلیلی-تبیینی در پی تدوین چارچوبی برای فعالیتهای یادگیری اعضای هیأتعلمی در برنامههای درسی توسعه حرفهای در رشتههای علمی علوم پایه، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات است. برای رسیدن به این هدف دو سؤال اصلی مطرح شد. نخست آنکه دانشگاههای پیشرو چه برنامههایی را برای فعالیتهای یادگیری اعضای هیأتعلمی تدارک می بینند؟ و سپس اینکه کدام برنامههای توسعه حرفهای هم خوانی بیشتری با حوزه رشتههای علمی STEM دارد.
روش: سؤال اول از طریق پژوهش تطبیقی و روش بردی با کمی تغییرات استفاده شد. در بخش دوم پژوهش با استفاده از رویکرد تحلیلی تببینی مشخصات برنامههای توسعه حرفهای در حوزه رشتههای علمی STEM استخراج و همخوانی برنامههای دانشگاههای پیشرو بررسی شد نمونهگیری از نوع هدفمند معیاری بود. معیار انتخاب داشتن مرکز یادگیری و تدریس در دانشگاههای پیشرو بود.
یافتهها: دانشگاهها در مجموع چهار حیطه برنامههای توسعه حرفهای را دنبال میکنند: الف) برنامههایی مبتنی بر تعاملات ب) برنامههایی در راستای پشتیبانی های مالی و غیرمالی ج) برنامههایی مبتنی بر خدمات انلاین و د) خودکاوی روایتی. در بخش دوم پژوهش یافتهها نشان داد که تدریس و یادگیری اعضای هیأتعلمی در حوزه STEM در دانشگاه برکلی و آموزش مبتنی بر یادگیریهای الکترونیکی (MOOCS) در دانشگاههای مالزی، هنگ کنگ و ژاپن همخوانی بیشتری با این حوزه رشتههای علمی دارد. در پایان مدلی مفهومی استخراج و توصیه شد.
Purpose:This research is a qualitative (comparative
and analytical-explanatory) approach, and is
development a framework for faculty members'
learning activities in professional development
curriculua in the fields of science, technology,
engineering, and mathematics. To achieve this goal,
two main questions were raised. First, what are the
leading universities providing for faculty learning
activities? And then, which professional development
programs is more closely related to the STEM field of
science.
Method: This approach was mixedexploratorysequence
First question through comparative(Beredy)
research were used with little changes. In the second
part of the study, using an exploratory analytical
approach to the profile of professional development
programs in the field of scientific disciplines STEM,
extraction and matching of the programs of leading
universities was investigated. Sampling was a criteria
type. The criteria for choosing is a center for learning
and teaching at leading universities.
Findings:Universities follow a total of three areas of
professional development programs: (a) interactive
programs; (b) programs for financial and nonfinancial
support; (c) online-based programs and (d)
Individual narrative. In the second part of the study,
the findings showed that the teaching and learning of
STEM faculty members at the University of Berkeley
and E-learning (MOOCS) at the universities of
Malaysia, Hong Kong and Japan are more in touch
with this field of science. At the end, a conceptual
model was extracted and recommended.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه علمي پژوهشي تدريس پژوهي Journal of Research in Teaching سال پنجم – شماره چهارم – زمستان ١٣٩٦ صفحات : ١٢٢-٩٩ ٢٠١٧ Winter ,٤ No ,٥ Vol The framework for learning activities of چارچوب فعاليت هاي يادگيري اعضاي هيأت علمي در faculty members in professional development curriculua in the scientific برنامه هاي درسي توسعه حرفه اي در disciplines of STEM رشته هاي علمي STEM S.
assistant تربيتي، دانشگاه تهران professor Tehran of University, Department of Psychology and Educational Sciences چکيده Abstract Purpose:This research is a qualitative (comparative هدف : اين پژوهش با رويکردي کيفي و پژوهشي تطبيقي و تحليلي - and analytical-explanatory( approach, and isdevelopment a framework for faculty members' تبييني در پي تدوين چارچوبي براي فعاليت هاي يادگيري اعضاي learning activities in professional developmentهيأت علمي در برنامه هاي درسي توسعه حرفه اي در رشته هاي علمي ,curriculua in the fields of science, technologyengineering, and mathematics.
توسعه حرفه اي اعضاي هيأت علمي به عنوان راهکار مناسب براي اين تغييرات سازنده توصيه شده است ؛ تا از طريق آموزش هاي مناسب و تغيير در شيوه هاي آموزشي و پژوهشي سنتي موجود، استدلال علمي، روش هاي حل مسأله مبتني بر شواهد، ارتباطات معنايي و محتوايي رشته ها را دراين بافت براي دانشجويان پيوند زنند (٢٠١٧ ,.
اين همان تمرکز بر تفکر انتقادي در برنامه هاي اين حوزه است ؛ زيرا تفکر انتقادي بخش ارزشمندي در عمل رشته ها و اعضاي هيأت علمي دارد و آنان را قادر ميسازد تا به توسعه فردي خود در ابعاد انتقادي واکنشي شايسته داشته باشند ( Reilly, Gallaghe ;٢٠١٧ ,Cassum and Raisa ٢٠١٢,and Berg).