چکیده:
هدف: این مقاله با هدف طراحی چارچوبی برای توسعه حرفهای مدرسان تربیت معلم تدوین شده است. در مورد توسعه حرفهای معلمان و اعضای هیاتعلمی تحقیقات زیادی وجود دارد ولی در زمینه توسعه حرفهای مدرسان تربیت معلم تحقیقات چندانی در ایران صورت نگرفته است. در این مطالعه تلاش شده عوامل و مؤلفههای مؤثر بر توسعه حرفهای مدرسان تربیت معلم شناسایی گردد.
روش: این پژوهش از روش کیفی و با بهرهگیری از تئوری مفهومسازی بنیادی انجام پذیرفته و پس از مصاحبه با مدرسان تربیت معلم، مفاهیم و مقولهها از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی استخراج گردیده است.
یافته ها: در چارچوب طراحی شده از مفاهیم و مقولههای حاصل از مصاحبهها، شرایط علی در سه دسته توانمندی شناختی، رفتاری و اجتماعی و استراتژیها در سه گروه تدریس در مورد تدریس، یادگیری در مورد تدریس و همسویی تدریس و یادگیری قرار گرفتهاند که زمینههای حرفهای و اجتماعی با مؤلفههای مرتبط خود، بر شرایط علی و استراتژیها تأثیر میگذارند. برونداد این چارچوب مدرس تربیت معلم حرفهای است و حرفهای شدن مدرسان تربیت معلم علاوهبر پیامدهای حرفهای و اجتماعی متعدد، میتواند نقطه آغازی برای تغییر و تحول نظام آموزشی باشد.
Purpose: The main objective of this paper is
designing a framework for professional
development of teacher educators. Although, there
are a lot of studies on professional development of
teachers and faculty members, the professional
development of teacher educators was rarely
investigated in Iran.
Method: In this research, we utilize qualitative
research method by means of conceptual grounded
theory. After interviewing with teacher educators,
concepts and topics are extracted using open, axial
and selective coding process.
Findings: In the framework of qualitative part,
causal conditions are categorized in three classes
of cognitive, behavioral and social abilities.
Strategies and approaches are also grouped in
three categories of teaching about teaching,
learning about teaching and learning and teaching.
Professional and social contexts affect casual
conditions and strategies. The achievement of this
framework is professional development of teacher
educators that in addition of professional and
social achievements, could become a start point
towards the transformation of the educational
system.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه علمي پژوهشي تدريس پژوهي Journal of Research in Teaching سال پنجم – شماره چهارم – زمستان ١٣٩٦ صفحات : ١٦٤-١٤٣ ٢٠١٧ Winter ,٤ No ,٥ Vol Designing a framework for professional طراحي چارچوب توسعه حرفه اي مدرسان تربيت معلم development of teacher educators in Farhangian University colleges of Isfahan در پرديس هاي دانشگاه فرهنگيان استان اصفهان N.
برونداد اين چارچوب مدرس تربيت معلم حرفه اي است و Keywords: Professional development, Teacher educators, Farhangian university حرفه اي شدن مدرسان تربيت معلم علاوه بر پيامدهاي حرفه اي و اجتماعي متعدد، ميتواند نقطه آغازي براي تغيير و تحول نظام آموزشي باشد.
(Knight et al, 2014) تبديل شدن به يک مدرس تربيت معلم به وضوح دانش و درک کسب شده از تجربه و عمل را منعکس مي کند ولي به آن محدود نمي شود (٢٠٠٥ ,Murray and Male) و از طريق بررسي و خود ارزيابي مدرسان معلمان از کار و عملکرد خودشان ، درک بهتري از محدوديت هاي تجربه تدريس در مدارس براي انتقال مدرسان به دانشگاه جهت تدريس معلمان وجود دارد ( Dinkelman, Margolis ٢٠٠٦ ,Zeichner ;٢٠٠٦ ,Kosnik, Freese, Samara and Beck ;٢٠٠٦ ,and Sikkenga ) در واقع فضاي انتقالي تبديل شدن از يک معلم به يک مدرس معلم پر از چالش هاي بسيار است ( ,Margolin .