چکیده:
هدف: هدف این پژوهش» واکاوی ظرفیت کارآفرینانهی دانشگاهی, تدوین یک چارچوب جهت توسعهی دانشگاه
کارآفرین میباشد.
روش: روش تحقیق، توصیفی اکتشافی از نوع شناسایی مقوله و طراحی مدل ارزیابی بوده و نمونه موردی پژوهش،15 نفر از متخصصان حوزه کارآفرینی دانشگاهی بودند که به روش گروه کانونی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها
نیز، پرسشنامه محقق ساخته ابعاد و مفاهیم مراکز تعلیم و تربیت کارآفرین بود که با تکنیک دلفی طراحی و تدوین
گردید. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل محتوا و آزمون رتبهبندی با استفاده از نرمافزار تاپسیس استفاده شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که ابعاد و مفاهیم ظرفیتهای دانشگاه کارآفرین، به ترتیب شامل: حاکمیت و
رهبری؛ سرمایه انسانی کارآفرین؛ سرمایه مالی؛ سرمایه فکری کارآفریتانه؛ سرمایه فنی؛ بازتاب پذیری؛ ساختار
سازمانی؛ فرهنگ کارآفرینانه؛ استراتژی؛ توسعه محوری؛ رقابتپذیری؛ رشتههای بینابینی» میباشند.
Creating entrepreneurial educational centers as catalysts for national, national and international innovation is inevitable. Few foreign and domestic studies have considered the entrepreneurial capacity, so this study aimed to identify and rank dimensions of educational centers' entrepreneurial capacity. A framework based on dimensions and develop have been developed and concepts of potential deployments of the Entrepreneurial University Development Model are presented. The study has been conducted based on the Descriptive-exploratory research method in terms of category identification and evaluation model design. The research community consists of specialists, books, documents and related articles in the research literature. Using the focus group method, 15 experts in academic entrepreneurship were selected. Designed based on the Delphi method, data collection tools included a researcher-made form of dimensions and concepts of Entrepreneur educational centers that was designed and developed based on the theoretical foundations and literature of the research as well as experts' opinion. Using TOPSIS software, data were analyzed in terms of content analysis and rating test. The research findings showed that the dimensions and concepts of Entrepreneurial educational centers Capacity include: Governance and Leadership; Entrepreneurial Human Capital; Financial Capital; Entrepreneurial Intellectual Capital; Technical (Digital) Capital; Reflexivity (Strategic Planning Evaluation of effects; Organizational structure; Entrepreneurial culture; Strategy (strategic plan); Pivotal development; Competitiveness; Interdisciplinary Majors, respectively. The findings suggest that, this framework can be used to assess the entrepreneurship capacity and prepare the strategic plan for the national educational centers as well as for academic centers.
خلاصه ماشینی:
محققان بسياري ازجمله (٢٠١٣) Hannon Guerrero and etc al ,(٢٠١٣) Acs, Audretsch, Lehmann and Erik (٢٠١٥) معتقدند که گرچه فعاليت محوري دانشـگاه ها در جهان به عنوان آموزش وپرورش تعريف شده اســت ، اما اخيرا دانشــگاه ها براي انطباق با شــرايط خارجي و مشــروعيت بخشــيدن به نقش خود در اقتصــاد و توســعه همه جانبه ، تحولاتي دروني را ايجاد کرده اند تا به نوع جديدي از دانشــگاه ها به نام دانشگاه کارآفرين تبديل شوند (٢٠١٦ ,Gomezm) .
دانشـــگاه هاي کارآفرين به منزله انقلابي آکادميک (اتزکويتز، ٢٠١٣) و کاتاليزور بالقوه گســترش رشــد اقتصــادي و حفظ رقابت جهاني (٢٠١٨ ,Miller and McAdam ,٢٠١٢ ,Guerrero and Urbano) و موتور توســعه منطقه اي، رشــد اقتصادي و تغييرات اجتماعي است (٢٠١٧ ,Kruss and Visser) ,(٢٠١٦ ,Peer and Penker).
نتايج تحقيقات در مورد مفهوم دانشــگاه کارآفرين ، چارچوب و اندازه گيري آن ، اغلب پراکنده و در مراحـل اوليه خود باقي مانده اند (and Salamzadeh and Daraei ٢٠١٢ ,Guerrero and Urbano ٢٠١١ ,and Sooreh, Salamzadeh, Safarzadeh,H and Salamzadeh ٢٠١١) بنابراين براي گذر از اين عدم توافق ، ارائه يک ديدگاه جامع براي ايجاد چارچوبي سـيسـتماتيک براي دانشـگاه کارآفريني ضــرورت دارد (٢٠٠٨ ,Zhou).
سـازمان همکاري و توسـعه اقتصـادي در سال ٢٠١٢ نيز در برنامه اي تحت عنوان " چارچوب هدايت دانشـــگاه هاي کارآفرين " باهدف خودارزيابي دانشـگاه ها براسـاس هفت منطقه يا بعد شامل رهبري و حاکميت ؛ ظرفيت سازماني، افراد و انگيزه ها؛ توسـعه کارآفريني در آموزش و يادگيري؛ راه هاي کارآفرينان ؛ دانشگاه -روابط تجاري و خارجي براي تبادل دانش ؛ دانشـگاه کارآفريني به عنوان يک نهاد بين المللي؛ و اندازه گيري تأثير دانشگاه کارآفريني يک ابزار خودارزيابي را ارائه نموده است (٢٠١٣ ,Coyl,Gibb and Haskins) .