چکیده:
هدف: این پژوهش، بررسی تفاوت انگیزش شغلی، سبکهای مدیریت کلاس و سبکهای تدریس معلمان مرد و زن شاغل در مقاطع راهنمایی و متوسطه است. روش: جامعة آماری پژوهش، کلیة معلمان شاغل در دو شهرستان پاوه و جوانرود بود؛ که از میان آنها تعداد 300 نفر (210 مرد، 90 زن) با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. پژوهش، توصیفی بوده و دادهها به کمک سه پرسشنامة انگیزش شغلی هرزبرگ (1960)، سبکهای مدیریت کلاس درس مبتنی بر نظریة فرنچ و راون (1960) و سبک تدریس پراشینگ (2002) جمعآوری گردید. در تجزیه و تحلیل دادهها، از روشهای آمار توصیفی و روشهای آمار استنباطی شامل تحلیل واریانس تکمتغیری و چندمتغیری و آزمون t برای گروههای مستقل استفاده گردید. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین معلمان در متغیرهای اقتدار تشویقی و سبک تدریس براساس جنسیت تفاوت معنیداری وجود دارد. همچنین بین مؤلفههای موفقیت، قدردانی، ماهیت، پیشرفت، روابط، امنیت، حقوق و سبک تدریس سنتی معلمان، در دو مقطع تحصیلی راهنمایی و متوسطه تفاوت معناداری وجود دارد. در بعد دیگری از نتایج، در متغیرهای اقتدار قانونی، اقتدار تشویقی، اقتدار تنبیهی و اقتدار مرجع در معلمان دارای سوابق کاری مختلف، و در میانگین نمرات قدردانی، سرپرست، اقتدار تنبیهی و سبک انعطافپذیر براساس مدارک تحصیلی معلمان، تفاوتهای معنیدار وجود دارد. همچنین مشخص گردید که میان مؤلفههای قدردانی، حقوق و اقتدار تنبیهی براساس محل خدمت معلمان نیز تفاوتهای معنیداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
در اولين بخش از پژوهش اين سؤال مطرح است که آيا ميان مؤلفه هاي انگيزش شغلي، سبک هاي مديريت کلاس و سبک هاي تدريس از لحاظ جنسيت تفاوتي وجود دارد؟ بر اين اساس ابتدا آمارة چند متغيري لانداي ويلکز بررسي شد که براساس نتايج به دست آمده از جدول ٢ آمارة لانداي ويلکز با مقدار ٠/٨٠ و F معادل ٤/٥٧، (٠/٠٠٠٤= P)، نشان دهندة وجود تفاوت معني دار در ترکيب نمرات متغيرهاي مذکور در دو جنس ميباشد.
جهت بررسي اين نکته که به طور کلي آيا بين مؤلفه هاي انگيزش شغلي، اقتدار قانوني، تشويقي، تنبيهي ، علمي، مرجع ، سبک تدريس فراگيرمحور، انعطاف پذير و سنتي در معلمان داراي مدرکهاي تحصيلي مختلف ، تفاوتي وجود دارد، نتايج آزمون لانداي ويلکز با مقدار ٠/٧٨ و F معادل ٢/٢٨، ٠/٠٠١ = P؛ نشان دهندة وجود تفاوت معني دار در ترکيب نمرات متغيرهاي مذکور در بين معلمان داراي مدارک مختلف ميباشد.
جدول (١٣): نتايج t مستقل براي مقايسۀ معلمان شاغل در شهرستان هاي پاوه و جوانرود از لحاظ مؤلفه هاي انگيزش شغلي، سبک هاي مديريت کلاس و سبک هاي تدريس (به تصویر صفحه رجوع شود) براساس يافته هاي جدول ١٣، ميان مؤلفۀ قدرداني (٢/٦٣- = t، ٠/٠٠٩ = p)، حقوق (٣/٤٣- = t، ٠/٠٢٢ = p) و اقتدار تنبيهي (٢/١٤- = t، ٠/٠٣٣ = p)، در بين معلمان دو شهرستان پاوه و جوانرود تفاوت معني داري وجود دارد.
در بررسي اين نکته که به طورکلي آيا بين مؤلفه هاي انگيزش شغلي، اقتدار قانوني، تشويقي، تنبيهي ، علمي، مرجع ، سبک تدريس فراگيرمحور، انعطاف پذير و سنتي در معلمان داراي مدرکهاي تحصيلي مختلف ، تفاوتي وجود دارد؟ آزمون ANOVA اجرا گرديد.