چکیده:
هدف: این تحقیق با هدف مقایسه اثربخشی روش تدریس جیگ ساو و سنتی بر اضطراب ریاضی، نگرش به ریاضی و عملکرد درس ریاضی دانشآموزان نهم متوسطه اول شهرستان سردشت با استفاده از روش تحقیق شبهآزمایشی انجام گرفت. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان نهم متوسطه اول شهرستان سردشت به تعداد 682 نفر بود که 40 نفر در دو گروه 20 نفری به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. روش: برای گردآوری دادهها از ﻣﻘﻴﺎس اﺿﻄﺮاب رﻳﺎﺿﻲ ﺑﺎﻟﻮﮔﻠﻮ و زل ﻫﺎرت (2007)، مقیاس نگرش ریاضی فنما – شرمن (2000) و آزمون معلم ساخته عملکرد تحصیلی درس ریاضی استفاده شد و جهت آگاهی از میزان اثربخش بودن یا نبودن یادگیری مشارکتی از الگوی یادگیری مشارکتی جیگ ساو استفاده گردید. مداخلة تدریس ریاضی با روش جیگ ساو بهمدت 12 جلسة گروهی (هر هفته دو جلسه) بهصورت جلسات 40 دقیقهای بر روی گروه آزمایش اجرا شد. دادهها بهوسیله نرمافزار SPSS و با استفاده از آزمون آنالیزکواریانس یکراهه با رعایت پیشفرضها تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد بین الگوی یادگیری مشارکتی جیگ ساو و سنتی بر اضطراب ریاضی، نگرش به ریاضی و عملکرددرس ریاضی تفاوت معناداری وجود دارد و نتیجهگیری میشود الگوی یادگیری مشارکتی جیگ ساو بهعنوان یکی از روشهای مؤثر در مدارس جهت کاهش اضطراب ریاضی، نگرش مثبت به ریاضی و افزایش عملکرددرس ریاضی دانشآموزان مورد استفاده قرار گیرد
Purpose: This study was carried out to compare the effectiveness of cooperative and traditional learning on the mathematics anxiety, attitudes towards mathematics and mathematics performance of the ninth grade high school students of Sardasht city by using a quasi-experimental study. The statistical population included 682 individuals that were all the ninth grade high school students. And 40 individuals were selected in two 20 individual groups by multistage cluster random sampling method.
Method: Math Anxiety Scale (Baloglu & Zelhart, 2007), Mathematics Attitude Scale (Fennema-Sherman 2000), and Teacher-Made tests of mathematics academic performance were used to collect data. And the Jigsaw cooperative learning model was used to monitor the effectiveness of the presence or absence of cooperative learning and data were analyzed by SPSS software and analysis of one-way covariance (ANOVA).
Findings: In this study three hypotheses were formulated that their results indicated that There is a significant difference between the Jigsaw cooperative and traditional learning models learning on the math anxiety, attitudes towards math and mathematics performance of the ninth grade high school students of Sardasht city and It is concluded that Jigsaw cooperative learning model can be used as one of the effective methods in schools to reduce mathematics anxiety, positive attitude towards mathematics and to enhance the ninth grade students’ mathematics performance.
خلاصه ماشینی:
Ph. D University of Urmia چکيده Abstract هدف : اين تحقيق با هدف مقايسه اثربخشي روش تدريس جيگ Purpose: This study was carried out to compareساو و سنتي بر اضطراب رياضي، نگرش به رياضي و عملکرد the effectiveness of cooperative and traditionallearning on the mathematics anxiety, attitudes درس رياضي دانش آموزان نهم متوسطه اول شهرستان سردشت با mathematics and mathematics towards استفاده از روش تحقيق شبه آزمايشي انجام گرفت .
cooperative and traditional learning models يافته ها: نتايج نشان داد بين الگوي يادگيري مشارکتي جيگ learning on the math anxiety, attitudes towardsmath and mathematics performance of the ninth ساو و سنتي بر اضطراب رياضي، نگرش به رياضي و عملکرد grade high school students of Sardasht city and Itدرس رياضي تفاوت معناداري وجود دارد و نتيجه گيري ميشود is concluded that Jigsaw cooperative learningmodel can be used as one of the effective methods الگوي يادگيري مشارکتي جيگ ساو به عنوان يکي از روش هاي in schools to reduce mathematics anxiety, positiveمؤثر در مدارس جهت کاهش اضطراب رياضي، نگرش مثبت به attitude towards mathematics and to enhance theرياضي و افزايش عملکرد درس رياضي دانش آموزان مورد استفاده ninth grade students’ mathematics performance.
باي کيول (٢٠٠٥ ,Baykul) رياضي را به عنوان "روابطي علمي بين اعداد، فضا و اشکال ، و زباني مرتبط با نمادها، که همه از آن استفاده ميکنند تعريف ميکند رياضي يک رشته علمي مهم است و ضروري است که در کلاس هاي درس مدارس آموزش داده شود و از سوي ديگر نتايج مطالعات از سراسر دنيا نشان ميدهد که تمايل دانش آموزان براي يادگيري رياضي بسيار پايين است (٢٠١٠ ,karasel &Tezer ).