چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف تبیین ویژگیهای مطلوب عناصر برنامه درسی مطالعات اجتماعی به منظور ارایه الگویی برای ارتقای مهارتهای حل مساله دانشآموزان دبستانی و ارزشیابی آن از دیدگاه متخصصان برنامه درسی و معلمان ذیربط انجام گرفته است. روش: پژوهش حاضر جزء تحقیقات کاربردی بوده که با روش تحقیق زمینهای انجام شده است. از اینرو، ابتدا مبتنی بر مبانی نظری پیرامون موضوع تحقیق، به شناسایی ویژگیهای مطلوب چهار عنصر (هدف، محتوا، راهبردهای یاددهی- یادگیری و ارزشیابی) در برنامه درسی مطالعات اجتماعی و ارایه الگو برای ارتقای مهارتهای حل مساله دانشآموزان دبستانی در این درس پرداخته شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه متخصصان برنامه درسی و معلمان دوره ابتدایی استان گیلان (45 متخصص و 8641 معلم) در سال تحصیلی 95-1394 بود که از این میان، کلیه متخصصان برنامه درسی به شیوه نمونهگیری تمامشماری و 360 معلم دوره ابتدایی به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهای محققساخته بود که روایی آن طبق نظر متخصصان برنامه درسی و معلمان دوره ابتدایی و پایایی آن به روش آزمون آلفای کرونباخ (98/0) مورد تایید قرار گرفته است. دادههای به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی (جدول فراوانی و درصد) و آمار استنباطی (آزمون خی دو) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتهها نشان داد که الگوی پیشنهادی برای برنامه درسی مطالعات اجتماعی جهت ارتقای مهارتهای حل مساله دانشآموزان دبستانی از دیدگاه متخصصان برنامه درسی و معلمان دوره ابتدایی مطلوب بوده است. همچنین، بین دیدگاه این دو گروه در مورد میزان مطلوب بودن الگوی پیشنهادی تفاوت معناداری گزارش نشده است (05/0 <P). بنابراین، میتوان از این الگو برای پرورش مهارتهای حل مساله دانشآموزان در درس مطالعات اجتماعی دبستان استفاده نمود.
Purpose: The aim of this research was to determine the desirable characteristics of the elements of social studies curriculum in order to provide a model for improving primary school students' problem solving skills and its evaluation from curriculum specialists and related teachers’ viewpoint.
Method: It was an applied research that it was done by field study research. First, based on the theoretical foundations of the subject, the desirable characteristics of four elements of social studies curriculum (objectives, content, teaching and learning methods and evaluation) were identified and a model for improving primary school students' problem solving skills in this course was presented. Statistical population involved all curriculum specialists and primary school teachers in Guilan province (45 specialists and 8641 teachers) in academic year 2015-2016 that among them, all curriculum specialists by census method and 360 primary school teachers by cluster random sampling method were selected as the sample. A researcher made questionnaire was used to collect data. Its validity was confirmed based on curriculum specialists and primary school teachers’ viewpoint and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha (.98). The data was analyzed by descriptive statistics (frequency tables and percentage) and inferential statistics (chi-square test).
Findings: The findings indicated that the proposed model for social studies curriculum in order to improving primary school students' problem solving skills was desirable from curriculum specialists and primary school teachers’ viewpoint. Also, there was not a significant difference between curriculum specialists and related teachers’ viewpoint about the desirability of the proposed model (P >.05). Therefore, we can use this model to develop students' problem solving skills in primary school social studies course.
خلاصه ماشینی:
تبيين ويژگيهاي مطلوب عناصر برنامه درسي مطالعات Determine the Desirable Characteristics of the Elements of Social Studies Curriculum in اجتماعي به منظور ارايه الگويي براي ارتقاي مهارت هاي order to Provide a Model for Improving حل مسأله دانش آموزان دبستاني و ارزشيابي آن از Primary School Students' Problem Solving Skills and Its Evaluation from Curriculum ديدگاه متخصصان برنامه درسي و معلمان ذيربط Specialists and 5elated Teachers’ VieZpoint سميرا ابراهيم پور کومله ١، عزت الله نادري ٢*، S.
Professor of Department of Educational Science, علوم تربيتي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات ، تهران ، ايران Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran چکيده Abstract هدف : اين پژوهش با هدف تبيين ويژگيهاي مطلوب عناصر برنامه درسي Purpose: The aim of this research was to determine theمطالعات اجتماعي به منظور ارايه الگويي براي ارتقاي مهارت هاي حل desirable characteristics of the elements of social studiescurriculum in order to provide a model for improving مسأله دانش آموزان دبستاني و ارزشيابي آن از ديدگاه متخصصان برنامه primary school students' problem solving skills and itsدرسي و معلمان ذيربط انجام گرفته است .
از اين رو، ابتدا مبتني بر مباني نظري پيرامون foundations of the subject, the desirable characteristics ofموضوع تحقيق ، به شناسايي ويژگيهاي مطلوب چهار عنصر (هدف ، محتوا، ,objectives)four elements of social studies curriculum content, teaching and learning methods and evaluation) راهبردهاي ياددهي- يادگيري و ارزشيابي) در برنامه درسي مطالعات were identified and a model for improving primary schoolاجتماعي و ارايه الگو براي ارتقاي مهارت هاي حل مسأله دانش آموزان students' problem solving skills in this course waspresented.