چکیده:
هدف: آموزش الکترونیکی با ایجاد تغییرات بنیادین در مفاهیم آموزش سنتی توانسته است بسیاری از ناکارآمدیهای نظامهای آموزشی را رفع کند و دگرگونیهای اساسی در آموزش و یادگیری ایجاد نماید؛ ما آموزش الکترونیکی محض همواره با مشکلات عدم تعاملات انسانی و عاطفی، ارتباطات چهرهبهچهره در کلاس و نبود درک مناسب از فضاهای مجازی آموزشی روبهرو است، بهگونهایکه فراگیران بهتنهایی و بدون هیچ تعاملی با معلم یا دیگر یادگیرندگان کار میکنند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش ترکیبی بر میزان یادگیری دانشآموزان شاخه فنی و حرفهای است روش: روش این پژوهش از نوع شبه آزمایشی بود. بهمنظور سنجش متغیر یادگیری از طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه گواه استفاده شد. نمونة آماری، متشکل از دو گروه دانش آموزان هنرستان فنی و حرفهای شرکتکننده در برنامه آموزش ترکیبی شهرستان خدابنده بود که با استفاده از شیوه نمونهگیری در دسترس، یکی از این گروهها بهعنوان گروه آزمایش و دیگری بهعنوان گروه گواه انتخاب شدند. تعداد فراگیران در این گروهها 30 نفر بودندکه در دو گروه 15 نفری (گروه گواه و آزمایش) قرار گرفتند. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامهای محقق ساخته جهت سنجش میزان یادگیری فراگیران بود. جهت تعیین روایی ابزار از روایی محتوایی استفاده شد و جهت پایایی از روش آلفای کرونباخ مورد استفاده قرار گرفت که 96/0 محاسبه شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس تکمتغیری استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که اجرای برنامه آموزش ترکیبی در آموزش دانشآموزان شاخه فنی و حرفهای موجب افزایش میزان یادگیری دانشآموزان می شود.
Purpose: E-learning has been able to address many of the inadequacies of educational systems by creating fundamental changes in the concepts of traditional education and create fundamental transformations in education and learning. But pure e-learning always addresses the problems of human and emotional interactions, face-to-face communication In the classroom, there is a lack of proper understanding of virtual learning spaces, so that learners work alone with no teacher or other learners. The purpose of this study is to investigate the effect of Blended learning on the level of learning of technical and vocational students
Method: The method of this research was quasi-experimental. In order to measure the learning variable, a pre-test post-test design with control group was used. The statistical sample consisted of two groups of students in technical and vocational schools participating in the Blended learning program of Khodabandeh city. Using available sampling method, one of these groups was selected as the experimental group and the other as the control group . The number of students in these groups was 30, which were divided into two groups of 15 (control and experimental group). The instrument of this research was a researcher-made questionnaire to measure learners' learning. To determine the validity of the tool, content validity was used and for reliability, the Cronbach's alpha method was used which was calculated to be 0.96. In order to analyze the data, one-variable covariance analysis was used
Findings: The results of the research showed that the implementation of the combined training program in the training of technical and vocational students will increase students' learning.
خلاصه ماشینی:
مطالعه اثر آموزش و تدريس به صورت ترکيبي بر Studying the Effect of Teaching and يادگيري دانش آموزان ؛ مطالعه موردي رشته هاي Teaching Combined on Students' Learning; A Case Study of Technical and فني و حرفه اي Vocational Courses حسنعلي رجبي ١*، بهمن زندي ٢، احسان اکرادي ، 3 H.
هدف پژوهش حاضر، بررسي investigate the effect of Blended learning on thelevel of learning of technical and vocational تأثير آموزش ترکيبي بر ميزان يادگيري دانش آموزان شاخه فني students و حرفه اي است Method: The method of this research was quasi-experimental.
(Osguthorpe, 2003; Harris, 2005) اين امر به خصوص در بخش فني و حرفه اي که به کار عملي نياز است به وضوح نمود پيدا مي کند، زيرا فرصت هايي را به وجود ميآورد که ضمن استفاده از آموزش بر خط ، فعاليت هاي عملي و زمينه اي حايز اهميت از طريق حضوري انجام گيرد (٢٠٠٨ ,Huang).
بررسي سؤال اصلي پژوهش آيا آموزش ترکيبي در ميزان يادگيري دانش آموزان فني و حرفه اي تأثير دارد؟ قبل از انجام تحليل کواريانس براي سؤال اصلي، پيش فرض هاي آن بررسي شدند؛ براي بررسي پيش فرض اول از آزمون اسميرنوف -کلموگروف ١ استفاده شده است .
لذا متغير گروه در ميزان نمره پس آزمون افراد تأثير دارد و اين نشان دهندة تأثير آموزش ترکيبي در افزايش ميزان يادگيري دانش آموزان فني و حرفه اي ميباشد.
لذا متغيرگروه در ميزان نمره پس آزمون افراد تأثير معناداري داشته و اين نشان دهنده تأثير اجراي آموزش ترکيبي در ميزان يادگيري دانش آموزان فني و حرفه اي به صورت معنادار مي باشد.