چکیده:
هدف: فناوری آموزشهای آنلاین با دارا بودن ویژگیهای منحصر به فردی همچون انعطافپذیری، غیرحضوری بودن، دانشجو محور بودن، یادگیری مستقل مبتنی بر استعداد و علاقه توجه بسیاری از افراد و گروههای اجتماعی را به خود جلب نموده است. اما آموزشهای آنلاین ابزاری خنثی و بیطرف نبوده و در حوزة پرورش منش دانشجویان ناظر به فرصتها و تهدیدهایی است. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی فرصتها و چالشهای آموزشهای آنلاین در تربیت منش دانشجویان با تأکید بر رویکرد سازهگرایی اجتماعی بود.
روش: اینپژوهش از جنس پژوهشهای کیفی و از نوع استنتاجی و تحلیل فلسفی است. روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای- اسنادی است.
یافتهها: مهمترین فرصتهای آموزشهای آنلاین در تربیت منش دانشجویان شامل توسعة آموزشهای چند فرهنگی، آزادی آکادمیک، منش علمی، گسترش پوشش تحصیلی، ایجاد محیطهای یادگیری تعاملی و پرورش تفکر انتقادی است. در مقابل، چالشهای آن شامل گسترش عدم صداقت علمی (اَشکال عمدة آن شامل تبانی، فریبکاری، سرقت ادبی، سوء استفاده از فناوری و ارائة اطلاعات نادرست است)، نقض حریم خصوصی و عدم رعایت قانون کپیرایت است.
امکانات و قابلیتهای بینظیر آموزشهای آنلاین موجب رشد و گسترش سریع آن در آموزش عالی شد، اما در آموزشهای آنلاین به دلیل فقدان ارتباط واقعی و الگوگیری اخلاقی دانشجو از استاد، با وجود برخی فرصتها زمینة تربیت منش چندان فراهم نیست؛ اما این خلاء را میتوان با تعاملیتر کردن محیط یادگیری، استفادة بیشتر از فناوریهای چند رسانهای و تدوین کدهای اخلاقی پر کرد. همچنین آموزش مبتنی بر حل مسأله و افزایش هماندیشی استاد- دانشجو میتواند اثربخشی تربیتی آموزشهای آنلاین را افزایش دهد.
Purpose: Online educations technology with having
unique features such as flexibility, non-attendance,
student-centered, independent learning based on talent
and interest attracted the attention of many individuals
and social groups. But online educations has not been
means of neutral and Impartial and in the field of
character education of students observer of
opportunities and challenges. So, the goal of this
research was to study opportunities and challenges of
online educations in character education of students
with an emphasis on social constructivism approach.
Method: This study from qualitative research and of
kind inductive and analytic philosophical. Information
gathering method is library-documentary.
Findings: The most important opportunities online
educations on character education students include
development of multicultural education, academic
freedom, scientific character, expand educational
coverage, creating interactive learning environments
and fostering critical thinking. In front of, that
challenges include student academic dishonesty (that
major forms include collusion, deception, plagiarism,
technology manipulation and misrepresentation of
information), privacy violations and nonconformity
with copyright law.
Unique facilities and capabilities online educations
cause growth and rapid expansion in higher education.
But in online educations due to the lack of real
communication and ethical modeling student from
professor, despite some opportunities the field of
character education does not provide much, But this
vacuum can be filled with more Interacting learning
environment, more use of multimedia technologies
and compilation codes of ethics. also, Problem solving
-based education and increasing conference studentprofessor
can increase the educational effectiveness of
online educations.
خلاصه ماشینی:
بنابراين هدف پژوهش حاضر بررسي فرصت ها research was to study opportunities and challenges ofو چالش هاي آموزش هاي آن لاين در تربيت منش دانشجويان با تأکيد بر online educations in character education of studentswith an emphasis on social constructivism approach.
Findings: The most important opportunities online يافته ها: مهم ترين فرصت هاي آموزش هاي آن لاين در تربيت منش educations on character education students includeدانشجويان شامل توسعۀ آموزش هاي چند فرهنگي، آزادي آکادميک ، development of multicultural education, academicfreedom, scientific character, expand educational منش علمي، گسترش پوشش تحصيلي، ايجاد محيط هاي يادگيري تعاملي coverage, creating interactive learning environmentsو پرورش تفکر انتقادي است .
cause growth and rapid expansion in higher educationBut in online educations due to the lack of real ارتباط واقعي و الگوگيري اخلاقي دانشجو از استاد، با وجود برخي فرصت ها communication and ethical modeling student fromزمينۀ تربيت منش چندان فراهم نيست ؛ اما اين خلاء را ميتوان با professor, despite some opportunities the field ofتعامليتر کردن محيط يادگيري، استفادة بيشتر از فناوريهاي چند character education does not provide much, But thisvacuum can be filled with more Interacting learning رسانه اي و تدوين کدهاي اخلاقي پر کرد.
3urpose: Online educations technology with having کليدواژه ها: فرصت ها، چالش ها، آموزش هاي آن لاين ، تربيت منش ، سازه گرايي اجتماعي.
بر بنياد آن چه گفته شد ضروري است با توجه به رشد و توسعۀ سريع آموزش هاي آن لاين در دو دهۀ گذشته در آموزش عالي به طور واقعي و بيطرفانه فرصت ها و چالش هاي آن در عرصۀ تربيت منش دانشجويان با تأکيد بر رويکرد سازه گرايي اجتماعي مورد بررسي قرار گيرد.