چکیده:
هدف: تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه یادگیری مشارکتی و انفرادی با میزان مهارتهای اجتماعی دانشآموزان سال سوم رشته علوم انسانی شهر ماهدشت به روش توصیفی – تحلیلی صورت گرفته است. جامعه آماری در این پژوهش، 479 نفر از دانشآموزان سال سوم رشته علوم انسانی شهر ماهدشت بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای طبق جدول مورگان 214 نفر انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادههای مربوط به یادگیری مشارکتی از پرسشنامه مقیمی و رمضان (1392)، برای یادگیری انفرادی از پرسشنامه محقق ساخته و مهارت اجتماعی از پرسشنامه گرشام و الیوت (1999) استفاده گردید و پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ بهترتیب 80 /.، 81/. و 84/. بهدست آمد. جهت تحلیل دادهها از آزمونهای همبستگی پیرسون استفاده گردید. نتایج آزمون همبستگی پیرسون حاکی از آن است که بین یادگیری مشارکتی و یادگیری انفرادی با میزان رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. این بدان معنی است که هر چه یادگیری مشارکتی و انفرادی در سطح بالاتری باشد، میزان مهارتهای اجتماعی دانشآموزان و متغیرهای آن نیز بالاتر خواهد بود.
Purpose: The purpose of this study was to investigate the relationship between participatory and individual learning with the rate of social skills of third year students of humanities in Mahdasht by descriptive-analytical method. The statistical population in this research was 479 third-year students of humanities in Mahdasht city who were selected by multistage cluster sampling method of 136 people. To collect the data about participatory learning from the Moghimi and Ramadan questionnaires (2013), for individual learning, a researcher made questionnaire and social skills questionnaire were used from Gersham and Elliot (1999) questionnaires and their reliability was measured by Cronbach's alpha coefficient Respectively 0.80., 0.81 and 0.84 was obtained. For data analysis, Pearson correlation tests were used. The results of Pearson correlation test indicate that there is a positive and significant relationship between participatory learning and individual learning with the growth rate of social skills of students. This means that the more individual and collaborative learning at a higher level, the higher the student's social skills and variables.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه علمي پژوهشي تدريس پژوهي Journal of Research in Teaching سال ششم – شماره سوم – پاييز ١٣٩٧ صفحات : ١٩٠-١٧٥ Vol 6, No 3, Autumn 2018 بررسي بررسي رابطه يادگيري مشارکتي و انفرادي با InveVtigating the reOationVhip of ميزان مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان رشته علوم participatory and individuaO Oearning with the rate of VociaO VkiOOV of human VtudentV انساني بتول فقيه آرام ١* ٢ 3 B.
استاديار وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري، ايران ReVearch and TechnoOogy, Iran چکيده AbVtract PurpoVe: The purpose of this study was to هدف : تحقيق حاضر با هدف بررسي رابطه يادگيري investigate the relationship betweenمشارکتي و انفرادي با ميزان مهارت هاي اجتماعي participatory and individual learning withthe rate of social skills of third year students دانش آموزان سال سوم رشته علوم انساني شهر ماهدشت -of humanities in Mahdasht by descriptiveبه روش توصيفي – تحليلي صورت گرفته است .
نتايج آزمون همبستگي پيرسون حاکي از that there is a positive and significantآن است که بين يادگيري مشارکتي و يادگيري انفرادي با relationship between participatory learningand individual learning with the growth rate ميزان رشد مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان رابطه مثبت of social skills of students.
نظر به اينکه پژوهش حاضر به توسعه دانش کاربردي در زمينه بررسي رابطه يادگيري مشارکتي و انفرادي با ميزان رشد مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان سال سوم رشته علوم انساني شهر ماهدشت (استان البرز) ميپردازد، اين تحقيق ازلحاظ هدف کاربردي، از لحاظ داده ها کمي و از لحاظ ماهيت و روش از نوع همبستگي هست .