چکیده:
هدف این مقاله تبیین چرخه حرفهای اعضای هیات علمی، ویژگیها، چالشها و دغدغههایی است که با مراحل حرفهای مرتبط است. روش مورد استفاده کیفی اکتشافی بود. مشارکت کنندگان در پژوهش 26 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان بودند. نوع انتخاب نمونه هدفمند بوده است و انتخاب نمونهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه پیدا کرد. دادهها نیزاز طریق مصاحبه نیمه سازمان یافته جمع آوری شد. برای تحلیل دادهها، از روش تحلیل ساختاری و تفسیری استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد اعضای هیات علمی از زمان ورود به حرفه تا زمان بازنشستگی و خروج از حرفه سه مرحله را طی میکنند. در مرحله اول در پی تثبیت جایگاه حرفهای هستند. در این مرحله اعضای هیات علمی برای تدریس و آموزش اهمیت زیادی قائلند. در مرحله دوم درصدد ارتقاء رتبه علمی و رسیدن به مرتبه استاد تمام هستند. در این مرحله، علیرغم دستیابی اعضای هیات علمی به ثبات شغلی، مسئله ارتقاء به مرتبه استادی، محرک آنان برای انجام موثر فعالیتهای حرفهای است. در مرحله سوم و پس از کسب مرتبه استادی، ممکن است شور و علاقه نسبت به فعالیتهای حرفهای ارتقاء یابد و یا اعضای هیات علمی دچار رکودعلمی شوند.
The purpose of this article is to explain the professional cycle of faculty members, characteristics, challenges and concerns related to the professional stages. The method used was qualitatively exploratory. Participants in the study were 26 faculty members of the University of Isfahan. The type of sample selection was purposeful and the sample selection continued until theoretical saturation was achieved. Data were also collected through semi-structured interviews. For data analysis, structural and interpretive analysis methods have been used. The results of this study show that faculty members go through three stages from the time of entering the profession to the time of retirement and leaving the profession. In the first stage, they seek to establish a professional position. At this stage, faculty members attach great importance to teaching and learning. In the second stage, they are trying to improve their academic rank and reach the rank of full professor. At this stage, despite the faculty members achieving job stability, the issue of promotion to the rank of professor motivates them to perform professional activities effectively. In the third stage, after gaining the rank of professor, enthusiasm for professional activities may increase or faculty members may experience a recession.
خلاصه ماشینی:
در اين مرحله اعضاي هيات علمي ممکن است احساسات ضد و نقيض مانند احساس رضايت از انجام فعاليت هاي خود داشته باشند، اما دغدغه ناتواني براي باقي ماندن در جايگاه فعلي خود در رشته را نيز دارند ( ,Baldwin ,١٩٩٠ ,Baldwin ٢٠٠٨ ,DeZure, Shaw, and Moretto).
(٢٠١٤ ,Leslie) نيز معتقد است اعضاي هيئت علمي رشد حرفه اي بيشتري را با توجه به دانش و مهارت مورد نياز براي فعاليت در جايگاه مديريت و رهبري رسمي و اجراي برنامه هاي مربيگري نياز دارند.
پژوهش (٢٠١٩ ,Lafontant, Erickson andThomas-Beauboeuf ) نشان ميدهد اعضاي هيئت علمي در سال هاي مياني تدريس و پس از استخدام رسمي به طور عميق به تدريس توجه دارند؛ درگير فعاليت هاي اجرايي هستند؛ به رشد حرفه اي خود اهميت ميدهند و تمايل دارند موسسه آموزشي براي انجام فعاليت هايي به جز تدريس از آنها حمايت کند.
در حالي که عمده توجهات به مرحله اول فعاليت هاي حرفه اي و نيازها و دغدغه هاي آنان ميباشد، به طوريکه دغدغه هاي اعضاي هيئت علمي در مراحل مياني و بخصوص پاياني فعاليت هاي حرفه اي مورد کم توجهي قرار گرفته است )٢٠١٩ ,Zacher, Rudolph, Todorovic and Ammann(.
با توجه به ديدگاه مصاحبه شوندگان مهم ترين توانمنديهاي مورد نياز اعضاي هيات علمي در مرحله دوم ، توانمنديهاي، تخصصي، پژوهشي، آموزشي، اجرايي و شيوه هاي تعادل بين فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي است که با روش هايي مختلف بايد در اعضاي هيات علمي سال هاي مياني تقويت شود و در تدارک برنامه هاي رشد حرفه اي اعضاي هيئت علمي لحاظ شود.