چکیده:
با توجه به آمیختگی برخی از رشتههای دانشگاهی با زبان عربی، کتابهای بسیاری در ارتباط با آموزش قواعد عربی نگاشته شده است؛ یکی از این کتابها که مورد استقبال مخاطبان قرارگرفته و چندین بار نیز تجدید چاپ شده است کتاب «آموزش صرف» از عبدالرسول کشفی است که در راستای تسهیل فراگیری صرف عربی برای رشتههای دانشگاهی تالیف شده و مورد توجه علاقهمندان به فراگیری این علم، قرار گرفته است. این پژوهش در راستای بهینهسازی کتاب-های آموزشی به ارزیابی کتاب از لحاظ ساختار و محتوا پرداخته و به نتایجی دست یافته که از قرار زیر است: نویسنده، نوآوریهایی در خصوص آموزش نگارش تحلیل صرفی، سادهسازی مباحث مربوط به اعلال، به کارگیری نمونههای مختلف متنی از قرآن و نهج البلاغه تا جملات ساده روزمره و استفاده از تمرینهای کاربردی داشته و از زبانی بسیار شیوا و ساده برای ارائه مطالب بهره برده است در عین حال، گاه در تبیین مباحث، دقت لازم را نداشته، به همین جهت، کتاب از برخی اشتباهات محتوایی نیز خالی نیست. سطح کتاب متناسب با همه دانشجویان مبتدی در علم صرف است
Due to the fusion of some academic majors with Arabicb language, many books have been written on the teaching of Arabic rules; one of these books, which has been well received by the audience and it has been reprinted several times, is Abdul Rasool Kashfi's book Training Grammar which was written to facilitate the learning of Arabic for the academic disciplines and it has been considered to those who are interested in learning this science, in order to optimize the educational books, this research evaluates the book in terms of structure and content and achieves the following results: The author has had some innovations in teaching how to write morphological analysis, simplifying topics related to ablutions, using various textual examples from the Qur'an and Nahj al-Balaghah to simple everyday sentences and using practical exercises in clear language. However, he, sometimes, has not been careful in explaining the topics, therefore, the book is not free from some contextual errors. The level of the book is appropriate for all beginner students in Training Grammar.
خلاصه ماشینی:
اين پژوهش براي بهينه سازي کتاب هاي آموزشـي بـه ارزيـابي کتـاب از لحاظ ساختار و محتوا پرداخته و به نتايجي دست يافته که از قرار ذيل است : نويسنده نوآوريهايي درخصوص آموزش نگارش تحليل صرفي، ساده سازي مباحـث مربـوط بـه اعـلال ، بـه کـارگيري نمونه هاي مختلف متني از قرآن و نهج البلاغه تا جملات سـادة روزمـره و اسـتفاده از تمـرين هـاي کاربردي داشته و از زباني بسيار شيوا و ساده براي ارائۀ مطالب بهره برده است .
درنتيجه مهم تـرين پرسـش و مسئله اي که در اين زمينه مطرح ميشود اين است که کيفيت اثـر حاضـر از لحـاظ شـکل و محتوا چيست ؟ و چرا باوجود کتاب هـاي متعـدد در حـوزة صـرف و نحـو هنـوز بـيش تـر دانشجويان از اين درس فراري اند و رغبتي به آن ندارند؟ فرضيه هايي که براي اين دو پرسش ميتوان نوشت اين اسـت کـه بـيش تـر کتـاب هـاي صرفي و نحوي، ازجمله اين کتاب ، از لحاظ شکل و محتوا درجهت پاسخ به پرسش اصـلي بيش تر دانشجويان زبان و ادبيات عربي نيست ؛ اين پرسـش کـه هـدف از ايـن همـه قواعـد بيکاربرد و تکراري چيست ؟ ازاين رو، به نظر ميرسد وجود قواعد کليشه اي و بيکـاربرد يـا گاه کم کاربرد در کتاب هاي صرفي و نحوي و فقر ايـن کتـاب هـا در مثـال هـاي کـاربردي از متون و ارتباط آن قواعد با ايجاد تفاوت هاي ظريف معنايي ازجملۀ عوامل مؤثر در بيرغبتـي دانشجويان به درس صرف و نحو باشد.