چکیده:
هدف کلی پژوهش حاضر بررسی ارتباط شایستگی مربیگری و رضایتمندی ورزشکاران والیبالیست و جودوکار استان خراسان شمالی بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را بازیکنان والیبال و جودوکاران استان خراسان شمالی تشکیل دادند. با توجه به محدودیت در جامعه، نمونه آماری برابر با جامعه آماری انتخاب شد (n=N). بدین منظور 153 نفر (48نفر جودوکار و 105نفر والیبالیست) پرسشنامههای ویژگیهای فردی، درک ورزشکار از شایستگی مربیگری میرز و همکاران (2010) و رضایتمندی ورزشکار رمیر و چلادورای (1998) را تکمیل کردند. روایی پرسشنامهها با بهرهگیری از نظرات اصلاحی اساتید مدیریت ورزشی، مربیان و ورزشکاران بررسی و تایید شد و پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 954/0 و 953/0 تعیین گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی (آزمون کالموگراف-اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسونو رگرسیون چندگانه، t مستقل) در سطح معناداری 05/0≥α تجزیه و تحلیل شدند. نتایج این پژوهش نشان داد، شایستگی مربیگری با رضایتمندی ورزشکاران رابطه مثبت و معناداری دارد (001/0 ,p=710/0r=) همچنین، رضایتمندی ورزشکاران را پیشبینی میکند و تفاوت معناداری بین شایستگی مربیگری بر اساس رشته ورزشی به دست آمد. این نتایج، بر ضرورت توجه به ادراک و ارزیابی ورزشکاران در برنامههای آموزشی مربیان بهخصوص در رشتههای انفرادی، همچنین برگزیدن مربیان شایسته برای رضایت هر چه بیشتر ورزشکاران تأکید دارد.
The aim of this study was to investigate the relationshipbetweencoaching competency and satisfactionof volleyball and judo players of North Khorasan province. The method was descriptive-correlation. The statistical population comprised of volleyball and judo players of North Khorasan province. Due to a limitation in population, the statistical sample was equal to statistical population (n=N). So, 153 subjects (48 judo players and 105 volleyball players) completed a demographic questionnaire, Athletes’ Perceptions of Coaching Competency (APCC II–HST) of Myers et al. (2010) and Athlete Satisfaction of Riemer & Chelladurai (1998) questionnaires. The validity of these questionnaires was confirmed by constructive comments of sport management professors, coaches and players and their reliability was determined by Cronbach’s alpha coefficient as 0.954 and 0.953 respectively. The data were analyzed using descriptive and inferential statistics (Kolmogorov – Smirnov test (K–S test), Pearson correlation coefficient, multivariable regression and independent t test) (α≤0.05). The results of this study indicated that coaching competency correlated with athlete satisfaction positively and significantly (r=0.710, P=0.001). Also, coaching competency predicted athlete satisfaction and there was a significant difference in coaching competency by type of sport field. These results emphasize the necessity to pay attention to athletes’ perceptions and evaluations in coaches' training programs especially in individual sports and highlight the importance of selecting competent coaches for more athletes’ satisfaction.