چکیده:
هدف تحقیق حاضر بررسی و تحلیل شیوه های درآمدزایی باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران و باشگاه های برتر فوتبال دنیا بود. روش تحقیق مورد استفاده در این تحقیق روش تحقیق کیفی بود و اطلاعات مورد نیاز از مطالعات کتابخانه ای و مصاحبه با خبرگان بدست آمد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کسانی بود که در فدراسیون فوتبال، باشگاه های لیگ برتر فوتبال و دانشگاه های سراسر کشور در حیطه بازاریابی ورزشی فعالیت می کردند. روش نمونه گیری به صورت نظری صورت گرفت و تعداد مصاحبه ها تا رسیدن به مرحله اشباع ادامه یافت. در مجموع تعداد 43 شیوه برای درآمد زایی در باشگاه های فوتبال شناسایی و در سه بخش کلی درآمدهای حق پخش رسانه ای، درآمدهای تجاری و درآمدهای روز مسابقه دسته بندی گردید. بررسی ها نشان داد که میزان و تنوع راه های درآمد زایی در باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران در مقایسه با باشگاه های برتر فوتبال دنیا بسیار محدود تر می باشد.
The purpose of this research was to investigate and analyses the methods of generating revenue by the world and Iranian premier football clubs. The method of the research was qualitative and the needed data were obtained from the library studies and interviews with experts. The statistical population consisted of all of people who worked in football federation, football clubs and universities in the field of sport marketing. Sampling was theoretically and interviews continued until saturation point. Totally 43 methods were identified for generating revenue by football clubs, and categorized to 3 main parts: media broadcasting, commercial revenue and match day revenue. The investigations showed, rate and variety of generating revenue in Iranian football clubs very restricted than to other football clubs in the world. Iranian Football Clubs to Boost Income must be equipped with a credible and global brand as well as massive supporters with appro priate sup port culture.