چکیده:
با گسترش فناوری و صنعتی شدن جوامع، سبک زندگی فعال افراد به سبک زندگی بیتحرک تغییر پیدا کرده است. این بیتحرکی عوارض و پیامدهای منفی بسیاری دارد. فعال بودن بدنی یا داشتن «فعالیت بدنی» میتواند موجب کاهش این بیتحرکی و عوارض ناشی از آن شود. بنابراین، هدف از این تحقیق بررسی نقش خانواده در نهادینه کردن فعالیت بدنی در کودکان بود. نهادینه کردن عبارت است از فراهم آوردن زمینهها و شرایطی که موجب ثبات، پایداری و فراگیر شدن رفتارهای مطلوب شود. روش انجام تحقیق کیفی و از نوع اکتشافی بود. جامعۀ آماری این پژوهش را افراد متخصص در زمینۀ فعالیت بدنی، ورزش و نهادینهسازی تشکیل میدادند. نمونهها از طریق روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب و تعداد نمونههای که با آنها تا رسیدن به اشباع نظری مصاحبه شد، 15 نفر بود. روایی مصاحبهها از طریق بررسی شکل و محتوای سؤالات توسط استادان سنجیده شد و پایایی ابزار تحقیق از طریق روش بازآزمون محاسبه شد و ضریب پایایی مصاحبهها 83 درصد بهدست آمد. نتایج تحقیق نشان داد خانواده میتواند چهار نقش مهم و کلیدی الگو، مشوق، حامی و همکنش را در نهادینه کردن فعالیت بدنی در کودکان بازی کند. این نقشهای مهم میتواند توسط پدر، مادر، خواهران و برادران و بهعبارتی اعضای یک خانواده انجام گیرد.
The extension of technology and industrialization of communities have changed active lifestyle to a sedentary lifestyle. This inactivity has many negative consequences. Being physically active or having “physical activity” can reduce this inactivity and its side effects. Thus, the aim of this study was to investigate the role of family in institutionalizing physical activity in children. Institutionalization means providing context and circumstances which leads to stability, resistance and prevalence of desired behaviors. The research method was qualitative and exploratory. The statistical population consisted of individuals who had experience in physical activity, sport and institutionalization. The sample was selected by snowball sampling method. 15 subjects were interviewed to reach theatrical saturation. Professors investigated the validity of interviews by a review of form and content of questions and the reliability of interviews was calculated by the retest method and the reliability coefficient of the interviews was calculated as %83. The results revealed that family could play four key and important roles including role modeling, incentive, supporter and coaction in institutionalizing physical activity in children. These important roles can be played by father, mother, sisters and brothers, in other words, members of a family.