چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، مقایسۀ تأثیر دو الگوی فعالیت ورزشی (ساده و پیچیده) بر مقادیر سرمی عامل رشد عصبی مشتق از مغز (BDNF) و عملکرد شناختی دختران نوجوان بود. بدینمنظور، نه آزمودنی (با میانگین سنی 9/0±3/17 سال و شاخص تودۀ بدنی 02/3±4/22 کیلوگرم بر متر مربع) به فاصلۀ یک هفته، دو فعالیت ورزشی پیچیده (ایروبیک) و ساده (رکاب زدن)، با شدت متوسط 50 تا 60 درصد حداکثر اکسیژن مصرفی را انجام دادند. فعالیت ورزشی به مدت 30 دقیقه در سه نوبت 10 دقیقهای با فواصل استراحت دو دقیقه انجام گرفت. قبل و پس از فعالیت ورزشی بهمنظور سنجش BDNF از آزمودنیها نمونۀ خون گرفته شد و برای ارزیابی عملکرد شناختی، آزمونهای شناختی ارقام – نماد و رنگ - واژۀ استروپ توسط آزمودنیها کامل شد. برای ارزیابی دادهها از آزمون آماری t همبسته استفاده شد (05/0>P). بر مبنای یافتههای بهدستآمده، تفاوت معناداری در میزان سرمی عامل رشد عصبی مشتق از مغز در مقایسۀ دو الگوی فعالیت ورزشی ساده و پیچیده یافت نشد (723/0=P). همچنین با توجه به نتایج آزمون شناختی رنگ – واژۀ استروپ، فعالیت ورزشی پیچیده نسبت به فعالیت ورزشی ساده بهبود معناداری در عملکرد شناختی را نشان داد (05/0 >P). بهطورکلی بهنظر میرسد، الگوی فعالیت ورزشی (ساده و پیچیده) در دختران نوجوان مشابه آنچه در این پژوهش استفاده شد، تأثیر معناداری بر پاسخ عامل رشد عصبی مشتق از مغز ندارد. با وجود این، فعالیت ورزشی پیچیده دستکم بر برخی از جنبههای عملکرد شناختی تأثیر معنادار مطلوبتری دارد و میتواند موجب بهبود عملکرد شناختی شود.
The aim of the present study was to compare the effect of two exercise patterns (simple and complex) on serum levels of brain-derived neurotrophic factor (BDNF) and cognitive function in adolescent girls. 9 subjects (mean ±SD, age: 17.3±0.9 years; BMI: 22.4±3.02 kg/m2) with a one-week interval performed complex (aerobic) and simple (cycling) exercises with moderate intensity (50-60% of VO2max). The exercises were performed in 3 ten-minute sets with 2-3 minutes of rest intervals for 30 minutes. Before and after the exercise, blood samples were collected to measure BDNF. Digits - symbols and Stroop colors-word cognitive tests were completed to assess the cognitive function. Data were analyzed with paired sample t test (P<0.05). The results showed no significant difference in level of BDNF between two types of exercise patterns (P=0.723). Also, analysis of Stroop color-word cognitive test showed that complex exercise pattern significantly improved cognitive function in comparison with simple exercise (P<0.05). It generally seems that exercise pattern (simple and complex) in adolescent girls (similar to those employed in this study) had not significant effect on BDNF response. However, complex exercise at least has more suitable significant effects on some aspects of cognitive function and can improve this function.