چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزشUCMAS (چرتکه) بر عملکرد تحصیلی دانش
آموزان پایه پنجم ابتدایی دارای اختلال یادگیری ریاضی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی همراه با پیش
آزمون-پس آزمون بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پایه پنجم دارای اختلال یا دگیری
ریاضی شهر اصفهان در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ بود. به منظور انتخاب نمونه از بین نواحی ۶ گانه شهر
اصفهان دو ناحیه به تصادف انتخاب گردید و سپس از این دو ناحیه تعداد ۴ مدرسه به صورت تصادفی
انتخاب شدند. سپس از این مدارس تعداد ۳۰ دانش آموز پایه پنجم که بنا به معرفی آموزگار و اولیاء و
نشانگان ملاکهای تشخیصی DSM--5 دارای اختلال ریاضی تشخیص داده شدند انتخاب شده و به دو
گروه کنترل و آزمایش (هر گروه ۱۵ نفر) تقسیم شدند. در ابتدا بر روی هر دو گروه مقیاس اختلال ریاضی
سنجیده شد. سپس گروه آزمایش تحت آموزش به روش چرتکه قرار گرفت اما گروه کنترل هیچگونه
مداخله ای دریافت نکرد. و در پایان نیز پس آزمون انجام شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش
مقیاس اختلال ریاضی پایه پنجم ابتدایی فرامرزی (۱۳۷۵)» آزمون هوش وکسلر کودکان (1۷-WISC)و پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور (۱۹۹۹) بود که ویژگیهای روانسنجی مطلوبی داشتهاند. به منظور
تجزیه و تحلیل نتایج از روش تحلیل کواریانس با استفاده از بسته نرم افزار SPSS22 استفاده شد. نتایج
نشان داد که آموزش UCMAS (چرتکه) بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی دارای
اختلال یادگیری ریاضی موثر بوده است (p>0/05).
خلاصه ماشینی:
گروه روانشناسي، واحد خوراسگان ، دانشگاه آزاد اسلامي، خوراسگان ، اصفهان ، ايران (نويسنده مسئول ) چکيده هدف اصلي پژوهش حاضر بررسي اثر بخشي آموزش UCMAS (چرتکه ) بر عملکرد تحصيلي دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي داراي اختلال يادگيري رياضي بود.
واژه هايکليدي: اختلال يادگيري رياضي، عملکرد تحصيلي، چرتکه اثر بخشي آموزش يو سي مس (چرتکه ) بر عملکرد تحصيلي دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي داراي اختلال يادگيري رياضي سال چهارم ، شماره بيست و چهارم ، بهار ١٤٠٠ مقدمه و بيان مسأله ناتواني يادگيري بنا به تعريف ، اختلال در يک يا چند فرايند روانشناختي بنيادي است که فهم يا کاربرد زبان نوشتاري يا گفتاري را درگير ميسازد و ميتواند به شکل ناتواني کامل در گوش کردن ، فکر کردن ، صحبت کردن ، خواندن ، نوشتن ، هجي کردن يا انجام محاسبات رياضي نمايان شود.
Jovanovic , Jovanovic , Bankovic -Gajic ,Nikolic, Svetozarevic, Ignjatovic-Ristic 4.
Rourk 195 اثر بخشي آموزش يو سي مس (چرتکه ) بر عملکرد تحصيلي دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي داراي اختلال يادگيري رياضي سال چهارم ، شماره بيست و چهارم ، بهار ١٤٠٠ را به شکلي يکپارچه توسعه مي دهد.
بحث و نتيجه گيري بر اساس نتايج بدست آمده در اين پژوهش ، آموزش يو سي مس (چرتکه ) بر عملکرد تحصيلي دانش آموزان داراي اختلال يادگيري رياضي تأثير دارد (٠٠٥>P).
201 اثر بخشي آموزش يو سي مس (چرتکه ) بر عملکرد تحصيلي دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي داراي اختلال يادگيري رياضي سال چهارم ، شماره بيست و چهارم ، بهار ١٤٠٠ فهرست منابع و مآخذ ــ انجمن روانپزشکي آمريکا.