چکیده:
آموزش مهارت حلمسئله به عنوان یکی از مداخلههای متمرکز بر مهارتهای مقابله روشی است که به کمک درمانجو برای ایجاد و بسط مهارتهایی تاکید میکند که تسهیل کننده سازگاری با موقعیتهای استرسزا و دشوار زندگی است. مطالعه حاضر با هدف بررسیاثربخشی آموزش گروهی مهارت حلمسئله بر ابراز وجود انجام شد. روش نمونهگیری، خوشهای و تصادفی ساده است که از میان کلیه دبیرستانهای شهرستان شهرکرد، دبیرستان دکتر رحمان استکیو سپس از میان کلیه دانش آموزان آن دبیرستان پرسشنامه ابراز وجود گمبریل و ریچی اجرا شد و در نهایت 50 نفر از دانشآموزانی که با توجه به نتایج پرسشنامهها نمره پایین کسب کردند، انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گروه کنترل که تعداد هر گروه 25 نفر است، قرار گرفتند. افراد گروه آزمایش به مدت 6 جلسه در دوره آموزشی پروتکل آموزش گروهی مهارت حلمسئله انجام شد و پس از پایان دوره هر دو گروه پرسشنامه ابراز وجود را تکمیل کردند. در نهایت اطلاعات جمع آوری شده توسط نرم افزار spssو با استفاده از آزمون کوواریانس و همچنین آزمون تحلیل واریانس تک عاملی جهت مقایسه، تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد آموزش گروهی مهارت حلمسئله بر ابراز وجود (38/102= Fو 001/0= p) دانش آموزان دبیرستانهای پسرانه شهر شهرکرد تاثیر دارد.
خلاصه ماشینی:
تأثير آموزش گروهي مهارت حل مسئله بر ابراز وجود دانش آموزان دبيرستان پسرانه شهرکرد بهناز خسرواني دهکردي ١، خسرو رمضاني ٢، مسعود پوراعتمادي 3 چکيده آموزش مهارت حل مسئله به عنوان يکي از مداخله هاي متمرکز بر مهارت هاي مقابله روشي است که به کمک درمان جو براي ايجاد و بسط مهارت هايي تاکيد ميکند که تسهيل کننده سازگاري با موقعيت هاي استرس زا و دشوار زندگي است .
نتايج حاصل از تحليل داده ها نشان داد آموزش گروهي مهارت حل مسئله بر ابراز وجود (١٠٢/٣٨= F و ٠/٠٠١= p) دانش آموزان دبيرستان هاي پسرانه شهر شهرکرد تأثير دارد.
در اين پژوهش سعي شده است که اثر بخشي آموزش گروهي مهارت حل مسئله بر کنترل خشم و ابراز وجود مورد بررسي قرار گيرد.
لذا فرض پژوهش مبني بر اثر بخشي تأثير متغير مستقل (آموزش مهارت هاي حل مسئله ) ابعاد ابراز وجود (ميزان ناراحتي يا اضطراب و واکنش در برابر موقعيت ) تائيد ميشود.
جدول ٥- نتايج تحليل کوواريانس چندمتغيره بر ابعاد متغير ابراز وجود (ميزان ناراحتي يا اضطراب و (به تصوير صفحه مراجعه شود) نتيجه گيري اين پژوهش با عنوان اثربخشي آموزش گروهي مهارت حل مسئله بر افزايش ابراز وجود طراحي و اجرا شد.
نتايج نشان ميدهد که فرض پژوهش مبني بر اثر بخشي تأثير متغير مستقل (آموزش مهارت هاي حل مسئله ) بر افزايش ابراز وجود تائيد ميشود؛ همچنين در بررسي ابعاد متغير ابراز وجود ميتوان گفت که تفاوت معنيداري درگروه کنترل و آزمايش در ابعاد ابراز وجود (ميزان ناراحتي يا اضطراب و واکنش در برابر موقعيت ) وجود دارد.
Thinking, Problem Solving, Cognition, New York: W.