چکیده:
در جامعه ایران با برخوردی که بین ارزشهای سنتی و مدرن ایجاد شده است، دگرگونیهایی هم در گرایشها و رفتار افراد به خصوص دختران نوجوان به وجود آمده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر میزان گرایش به جنس مخالف انجام شده است. این پژوهش به روش پیمایشی صورت گرفته است. جامعه آماری آن کلیه دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهر شهرکرد هستند که در سال تحصیلی 94-93 مشغول به تحصیل اند و 390 نفر از آنها با روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. اعتبار ابزار به شیوه محتوایی محرز شده است و بالا بودن ضریب آلفای کرونباخ برای متغیرها، حکایت از مطلوبیت پایایی ابزار پژوهش دارد. برای تجزیه و تحلیل دادههای آماری از آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسله مراتبی استفاده شده است. آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین میزان گرایش به جنس مخالف در بین دانشآموزان با میزان گرایش آنها به شبکههای اجتماعی مجازی، رابطهی معناداری وجود دارد (001/0≥P، 255/0=r). یافتههای رگرسیون سلسله مراتبی نیز نشان داد که متغیرهای اجتماعی/جمعیت شناختی که در مرحله اول وارد مدل شدند (سن، مدت زمان عضویت در شبکهها و میزان استفاده از اینترنت) توانستهاند 7/8 درصد از واریانس متغیر تحت پژوهش، یعنی گرایش به جنس مخالف را تبیین نمایند. در مرحله دوم و با اضافه کردن متغیر جدید به متغیرهای مرحله اول، یعنی گرایش به شبکههای اجتماعی مجازی با مقدار 004/0= P معنیدار شد و توانست 6/10 درصد از واریانس متغیر تحت پژوهش را تبیین نماید.
In the Iran society, the collision between traditional and modern valueshas been createdtransformationin attitudes and behaviors of peoples, especially adolescent girls. The purpose of the present paper is to study the relationship between the use of virtual social networks and tendency to opposite sexin high school female students Shahrekord city. This paper has been done by using survey method. Its statistical society included all the female students of high school in Shahrekord city that were educated in academic Year 93-94. 390 of the students were selected by using the multistage cluster method. Then, they were interviewed. The validity of the tool is established by using content method. The high Cronbach's alpha coefficients for variables showed reliability of the tool in this study. In order to analysis data, the Pearson correlation and hierarchical regression tests were used. The Pearson correlation test showed that there is a meaningful relationship between tendency to opposite sexin high school students and the use of virtual social networks. The results of the hierarchical regression test showed that the social/demographic variables (age, time period of membership in networks, usage amount of internet) explained 8/7% ofvariance of the research variable (Tendency to opposite sex). Moreover, tendency to virtual social networks explained 10/6% of variance of the research variable
خلاصه ماشینی:
رابطه استفاده از شبکه هاي اجتماعي مجازي بر ميزان گرايش به جنس مخالف در بين دانش آموزان دختر دبيرستان هاي شهر شهرکرد کبري کريميان ١، مهربان پارسامهر٢، سيد عليرضا افشاني ٣ فصلنامه علمي -تخصصي دانش انتظامي از صفحه ٣٩ تا ٥٨ تاريخ دريافت :٩٤/٠٨/١٧ چهارمحال و بختياري تاريخ پذيرش :٩٤/٠٩/١٢ سال سوم ، شماره دهم ، تابستان ١٣٩٤ چکيده در جامعه ايران با برخوردي که بين ارزش هاي سنتي و مدرن ايجاد شده است ، دگرگوني هايي هم در گرايش ها و رفتار افراد به خصوص دختران نوجوان به وجود آمده است .
يافته هاي رگرسيون سلسله مراتبي نيز نشان داد که متغيرهاي اجتماعي /جمعيت شناختي که در مرحله اول وارد مدل شدند (سن ، مدت زمان عضويت در شبکه ها و ميزان استفاده از اينترنت ) توانسته اند ٨/٧ درصد از واريانس متغير تحت پژوهش ، يعني گرايش به جنس مخالف را تبيين نمايند.
نتايج رگرسيون سلسله مراتبي نيز نشان داد که متغيرهاي اجتماعي/جمعيت شناختي که در مرحله اول وارد مدل شدند (سن ، مدت زمان عضويت در شبکه ها، ميزان استفاده از اينترنت ) با مقدار (0/000=P :5/994=F، 0/080=Adj. R2, 0/087=R2) معنيدار شده است و توانسته اند ٨/٧ درصد از واريانس متغير تحت پژوهش يعني گرايش به جنس مخالف را تبيين نمايند.