چکیده:
چکیدهازابتدای نزول قرآن مخالفان اینگونه می پنداشتند که حالات درونی پیامبر(ص) در قرآن نقش داشته است؛ از این رو قرآن آمیزه ای از سخن خدا و کلام بشری است. این مقاله به هدف کمک به اثبات عصمت پیامبران پاسخ به این شبهه را پی می گیرد. گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و پردازش اطلاعات به صورت تحلیل محتوا و تفسیر موضوعی روشمند تطبیقی است. پاسخ به شبهه با محوریت آیه 15 یونس، در چهار تفسیر«التبیان»،«المیزان»،«کشاف» و«فی ظلال القرآن» از تفاسیر مهم شیعه و اهل سنت که رویکردی عقلگرایانه دارند، خواهد بود. این تفاسیر افزون بر استدلال به این آیه به عنوان یکی از ادله نقلی عصمت پیامبر از تاثیرگذاری بر قرآن، به پاره ای براهین عقلی نیز استناد کرده اند. ره آورد این پژوهش طبق نظر چهار تفسیر، اینست که آیه شریفه بر سلامت وحی دلالت دارد و پیامبر(ص)معصوم از تأثیرگذاری در قرآن است و در قرآن هیچ گونه دخل و تصرفی صورت نگرفته است. براهین عقلی موردنظر مفسران عبارتنداز: «دلیل عقلی عدم مالکیت پیامبر»،« دلیل عقلی مالکیت الهی و سلب مالکیت از پیامبر»،« دلیل عقلی مدبریت و خالقیت و علم الهی»،« دلیل عقلی عدم قدرت پیامبر».دلیل عقلی«برهان توحد قدرت» نسبت به دیگر براهین مستدلتر است.
One of the instances in which the Qur'an's disbelievers and importers have always been exposed to the Qur'an from its downfall to the present day to render the Qur'an out of authority and to blend it with the Word of Revelation and humankind; The Prophet (peace and blessings be upon him) is regarded as a revelation. In order to prove the Prophet's infallibility from the influence of internal inspiration upon receiving the revelation, this study takes the 15th verse as a central one and examines the other verses related to the subject in question in four interpretations of al-Tebbian, al-Mizan, khaf and It examines the darkness of the present with a rationalist approach. In this study, the data collection in the form of libraries, and the research method, is subjective and in a comparative manner with content analysis; and the result of this study is the Prophet's infirmity of being influenced by spiritual induction in obtaining revelation and therefore the authority of the Qur'an as It is a divine word
خلاصه ماشینی:
نظریهپردازی تطبیقی درباره عصمت پیامبر اکرم(ص) از تاثیرگذاری بر وحی (بررسی تطبیقی ادلۀ عقلی برخی مفسران عقلگرا با محوریت آیه 15سورۀ یونس) دکتر مصطفی کریمی 1 | صدیقه پروان 2 تاریخ دریافت: 18/02/1399 | تاریخ پذیرش: 15/10/1399 چکیده از شبهات دیرین درباره سلامت وحی، تأثیرپذیری آن از حالات درونی پیامبر اکرم(ص) بوده است و مخالفان بر اساس این پندار نادرست، قرآن را آمیزهای از سخن خدا و کلام بشری دانستهاند.
در مجموع از نظر مفسران میتوان چنین استنباط کرد که طبق پاسخی که خداوند به پیامبرش(ص) القا میکند، پیامبر اکرم(ص) قادر نیست از جانب خود، بر وحی الهی هیچ گونه تاثیری بگذارد- چه این تاثیر حذف یا اضافه کردن در محتوای قرآن یا تغییر و تبدیل بخشی از آن و یا عوض کردن همه آن باشد.
2. افتراقات براهین مفسران علامه در اثبات برهان عقلی بر اساس مالکیت الهی این گونه استدلال میکند که"ما يَكُونُ لِي أَنْ أُبَدِّلَهُ"، به نفى هرگونه مالکیت و حق، و سلب اختيار از پیامبر اشاره دارد و علت بیان این پاسخ را جمله" إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا ما يُوحى إِلَيَّ" و علت این را جمله " إِنِّي أَخافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي...
با توجه به اثبات قدرت مطلقه الهی درآوردن قرآن و سلب هرگونه قدرت از دیگران از جمله پیامبر(ص) در تغییر و تبدیل قرآن، میتوان گفت که این دلیل عقلی نسبت به برهان عقلی مطرحشده توسط علامه، شیخ طوسی و سید قطب، جامع و مستدلتر به نظر میرسد.
H. Tousi, Mohammad Ibn Hasan, al-Tebyān fi Tafsir al-Qur’ān, Beirut: Dār Ehyā’ al-Torāth al-‘Arabi, N.