چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسة مهارتهای حرکتی و شاخص تودۀ بدنی دانشآموزان پسر 7 تا 10 سال با و بدون اعتیاد به اینترنت انجام گرفت. شرکتکنندگان در پژوهش 150 دانشآموز دارای اعتیاد و 150 دانشآموز بدون اعتیاد به اینترنت بودند. بعد از گرفتن رضایتنامه از والدین و ثبت اطلاعات شخصی دانشآموزان در ابتدا با استفاده از پرسشنامۀ اعتیاد به اینترنت کمبیرلی یانگ گروهها مشخص شدند. با استفاده از قدسنج و ترازو، شاخص تودۀ بدنی شرکتکنندگان ثبت شد و سپس با استفاده از آزمون برونینکز- ازورتسکی مهارتهای حرکتی شرکتکنندگان ارزیابی شد. برای دستهبندی اطلاعات از شاخصهای مرکزی و پراکندگی در بخش آمار توصیفی و برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف و t مستقل در بخش آمار استنباطی استفاده شد. تمام تحلیلهای پژوهش در سطح معناداری 05/ 0 >P بررسی شد. نتایج نشان داد که بین مهارتهای درشت و ظریف، تبحر حرکتی و همچنین شاخص تودة بدنی دانشآموزان با و بدون اعتیاد به اینترنت تفاوت معناداری وجود دارد، به این معنا که کودکان دارای اعتیاد به اینترنت در مهارتهای حرکتی درشت، ظریف و تبحر حرکتی عملکرد ضعیفتری را از خود نشان دادند. همچنین از شاخص تودة بدنی بیشتری برخوردار بودند. اعتیاد به اینترنت ممکن است با چاقی و عملکرد ضعیف در مهارتهای حرکتی درشت همراه باشد، بنابراین توصیه میشود برای پیشگیری، اقدامات لازم در این زمینه انجام گیرد.
The aim of this study was to compare motor skills and body mass index of male students (7 to 10 years old) with and without internet addiction. Participants included 150 students with internet addiction and 150 students without internet addiction. After their parents filled out the consent forms and the students' personal information was recorded, the groups firstly were identified by the Kimberly Young Internet Addiction Questionnaire. Body mass index of participants were recorded by stadiometer and scale, and then their motor skills were assessed by the Bruininks - Oseretsky test. To classify the data, measures of central tendency and dispersion in the descriptive statistics were used. To analyze the data, the Kolmogorov-Smirnov test and independent t test were used in the inferential statistics. All research analysis was investigated at the significance level (P<0.05). The results showed significant differences in gross and fine motor skills, motor proficiency as well as body mass index between students with and without internet addiction, that is to say children with internet addiction showed poorer performance in gross and fine motor skills and motor proficiency. Also, they had more body mass index. Internet addiction may be accompanied with obesity and poor performance in gross motor skills. Therefore, it is recommended that the necessary steps should be taken to prevent these problems.
خلاصه ماشینی:
دانشیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران چکیده پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ مهارتهاي حرکتی و شاخص تودة بدنی دانشآموزان پسر 7 تا 10 سال با و بدون اعتیاد به اینترنت انجام گرفت.
نتایج نشان داد که بین مهارتهاي درشت و ظریف، تبحر حرکتی و همچنین شاخص تودة بدنی دانشآموزان با و بدون اعتیاد به اینترنت تفاوت معناداري وجود دارد، به این معنا که کودکان داراي اعتیاد به اینترنت در مهارتهاي حرکتی درشت، ظریف و تبحر حرکتی عملکرد ضعیفتري را از خود نشان دادند.
اعتیاد به اینترنت ممکن است با چاقی و عملکرد ضعیف در مهارتهاي حرکتی درشت همراه باشد، بنابراین توصیه میشود براي پیشگیري، اقدامات لازم در این زمینه انجام گیرد.
از نظر سلامت جسمی، پیشینۀ پژوهش نشان میدهد که اعتیاد به اینترنت 1 Internet addiction با شاخص تودة بدنی 1 بالاتر و رژیم غذایی با کیفیت پایین، به مشکلات اسکلتی عضلانی منجر میشود (12–10).
نتایج آزمون t مستقل براي مقایسۀ مهارتهاي حرکتی و شاخص تودة بدون کودکان با و بدون اعتیاد به اینترنت {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} *در سطح 05/0 ≤P معنادار است.
نتایج آزمون t مستقل نشان داد که بین مهارتهاي حرکتی درشت( 82/47-=P=0/0001 ،t)، ظریف (87/28-=P=0/0001 ،t)، تبحر حرکتی( 81/51-=P=0/0001 ،t) و همچنین شاخص تودة بدن (43/11=P=0/0001 ،t) کودکان با و بدون اعتیاد به اینترنت تفاوت معناداري وجود دارد (جدول 3).
The impacts of internet addiction on depression, physical activity level and trigger point sensitivity in Turkish university students.
Associations between internet addiction and physical activity among Vietnamese youths and adolescents.