چکیده:
براساس یک شبهه، تولد فرزندی از امامحسن عسکری علیه السلام با نام «مهدی» مشکوک است؛ اسناد و مدارک معتبر تاریخی مقبول در نزد اهلسنت، تولد چنین فرزندی را تایید نمیکند. بهعبارتدیگر هیچ سند محکم تاریخی که با موازین و معیارهای اهلسنت در قبول روایات تاریخی تایید شود، در خصوص تولد و حیات مهدی(عج) وجود ندارد؛ ازاینرو راه اثبات وجود و حیات مهدی# بر اهلسنت بسته است. در نقد این شبهه باید گفت که مسیله اعتقاد به تولد و حیات حضرت مهدی# تنها اختصاص به شیعیان ندارد؛ بلکه وجود انبوه روایات تولد مهدی(عج) در منابع و مجامع معتبر حدیثی و روایی اهلسنت نشان از اهمیت اینگونه روایات دارد که در کنار متواتر بودن احادیث مهدی(عج)نشان از اعتبار این روایات با معیارهای اهلسنت دارد؛ البته صحت این روایات نیز از سوی عالمان اهلسنت تایید شده است. افزونبراین، پذیرش و تایید رویداد تولد مهدی# توسط نسبشناسانی که بیشتر از میان اهلسنت هستند و گواهی افراد موثقی که امام را پس از تولد و در دوران غیبت مشاهده کردهاند، آشکارا بر قوت چنین ادلهای افزوده است که مجموع این دلایل برای باور اهلسنت به تولد و حیات اماممهدی(عج) کفایت میکند.
خلاصه ماشینی:
در نقد این شبهه باید گفت که مسئلۀ اعتقاد به تولد و حیات حضرت مهدی# تنها اختصاص به شیعیان ندارد؛ بلکه وجود انبوه روایات تولد مهدی# در منابع و مجامع معتبر حدیثی و روایی اهلسنت نشان از اهمیت اینگونه روایات دارد که در کنار متواتر بودن احادیث مهدی# نشان از اعتبار این روایات با معیارهای اهلسنت دارد؛ البته صحت این روایات نیز از سوی عالمان اهلسنت تأیید شده است.
همچنین روایات فراوانی دربارۀ حضرت مهدی# در مجامع حدیثی و روایی شیعه و اهلسنت وجود دارد که در آنها علاوه بر نام و مشخصات این منجی بزرگ برخی از ویژگیهای دیگر ایشان نیز بیان شده است.
ابنحزم اندلسی که در اواخر قرن چهارم هجری و اوائل قرن پنجم میزیسته و عصرش به عصر غیبتصغری نزدیک بود است، در ذکر نسب و اولاد امامعسکری(، ضمن انکار شدید وجود فرزندی برای آن حضرت، به باور عمومی شیعه مبنی بر تولد امامزمان# اعتراف کرده و میگوید: «امامحسن؛ او آخرین امام رافضیان است و عقب و فرزندی از خود نداشته است؛ ولی رافضیان ادعا کردهاند که او کنیزی به نام صیقل داشته که بعد از مرگش فرزندی برای وی به دنیا آورده است؛ اما این مطلب دروغ است و در این مورد سخنان زیادی گفته شده است» (ابنحزم اندلسی، 1424ق، ص61).
با توجه به این موارد باید اذعان کرد که احادیث شیعه دربارۀ حضرت مهدی# از سوی علمای اهلسنت مورد پذیرش قرار گرفته است.