چکیده:
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و وزندهی به شاخصهای ارزیابی عملکرد مدیران مدارس متوسطه شهر تهران با رویکرد تصمیمگیری چندمعیاره فازی است. ارتقا کیفیت آموزش و پرورش و رسیدن به اهداف و سیاستهای آن زمانی محقق میشود که نظام ارزیابی موثری با شاخصهای مناسب وجود داشته باشد. از آنجایی که در موقعیتهای واقعی، قضاوت متخصصان نمیتواند به صورت اعداد کمّی قطعی بیان و تفسیر شوند و دادهها و اعداد قطعی به منظور مدل کردن سیستمهای دنیای واقعی بعلت عدم قطعیت موجود در قضاوت تصمیم گیرندگان ناکافی است، از این رو این مطالعه با اتکاء به تئوری فازی انجام شد. پژوهش حاضر بر حسب هدف، کاربردی و بر حسب نحوه گردآوری دادهها، توصیفی است. جامعه آماری، به روش نمونهگیری در دسترس، متشکل از 20 نفر خبره شامل 10 نفر از اساتید دانشگاه و 10 نفر از مدیران ارشد مناطق مختلف آموزش و پروش شهر تهران میباشد. برای گردآوری داده ها از دو روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شد. فرایند تحقیق در حوزۀ وزن دهی و رتبهبندی شاخصها، با طراحی سه پرسشنامه در 5 مرحله شامل دلفی فازی و تاپسیس فازی، بهترین-بدترین، دیمتیل و روش تحلیل شبکهای انجام شد. یافتهها نشان داد با استفاده از رویکرد تصمیمگیری چندمعیاره فازی، شاخصهای ارزیابی عملکرد مدیران که از قبل شناسایی شده بود، به ترتیب مهارتهای ارتباطی، ویژگی شخصیتی، مهارت مدیریتی، قابلیتها و مهارتهای حرفهای و مهارت تصمیمگیری رتبهبندی شدند. نتیجه اینکه، استفاده از روشهای چندمعیاره فازی، نتایج واقعیتری را نسبت به روشهای کمّی یا کیفی در موقعیتهای عملی ارائه داده و قابلیت اجرایی بیشتری دارند.
The aim of this study is to identify and weigh the performance evaluation indicators of high school principals in Tehran with a fuzzy multi-criteria decision making approach(MCDM). Improving the quality of education and achieving its goals and policies is achieved when there is an effective evaluation system with appropriate indicators. Since in real-life situations, experts 'judgments can not be expressed and interpreted as definite quantitative numbers, and data as well as definite numbers are insufficient to model real-world systems due to the uncertainty in decision makers' judgment, so this study relies on Fuzzy theory was performed. Research in handis applied in terms of purpose and descriptive in terms of data collection. The statistical population, drawn by using the Available Sampling method,, consists of 20 experts including 10 university professors and 10 senior managers of different education zones of Tehran. Both library and field methods were used to collect data. The research process regarding of weighting and ranking of indicators was performed by designing three questionnaires in 5 stages including fuzzy Delphi and fuzzy TOPSIS, best-worst, dimethyl and network analysis method.The results showed that using the fuzzy MCDM approach, the performance evaluation indicators of managers that were previously identified were ranked in relation to communication skills, personality traits, managerial skills, professional abilities and skills and decision making skills, respectively. The result is that the use of fuzzy multi-criteria methods provides more realistic results than quantitative or qualitative methods in empirical situations and is more feasible.
خلاصه ماشینی:
Naidoo parvathy (امير زاده بهبهاني و يعقوبي، ١٣٩٠) وجدان کاري (آذر و سپهري راد، ٩٠) تعهد سازماني (Levy and Williams, 2004) انتقاد پذيري (اصغري زاده و همکاران ، ١٣٩٠) (اصغري زاده و همکاران ،١٣٩٠)، (همتي و اسماعيلي زاده ، انعطاف پذيري (1391 همدلي (مرادي و زنجاني،١٣٩٢)، (افضلي و همکاران ،١٣٩٨) خودکار بودن (امير زاده بهبهاني و يعقوبي، ١٣٩٠) ، (Gungor et al, 2009)،Golec and Kahya, 2007( )،Lin, ثبات احساسي (2010، ,Gargano et al )Dursun and Karsak, 2010() (1991، )Zhang et al, 2011() شفافيت و صراحت (امير زاده بهبهاني و يعقوبي، ١٣٩٠) متانت و تواضع (همتي و اسماعيلي زاده ، ١٣٩١) قابليت اعتماد (اصغري زاده و همکاران ، ١٣٩٠)، (افضلي و همکاران ،١٣٩٨) مسئوليت پذيري (امير زاده بهبهاني و يعقوبي، ١٣٩٠) پشتکار (آذر و سپهري راد، ١٣٩٠)، (صحت ، ١٣٩٩) رعايت موازين اخلاقي و مذهبي (همتي و اسماعيلي زاده ، ١٣٩١)، (صحت ، ١٣٩٩) جدول ٢.
مهارت هاي ارتباطي مؤلفه شماره ٣: مهارت تصميم گيري شاخص هاي فرعي منابع استفاده شده درک موقعيت و قضاوت عادلانه (موسي خاني و همکاران ، ١٣٨٩) تفکر سيستمي (آذر و سپهري راد، ١٣٩٠) استفاده مناسب از سيستم تشويق و تنبيه (Levy and Williams, 2004) (نظام ارزيابي عملکرد در سازمانهاي دولتي ايران ، خلاقيت و نوآوري (1394 تخصيص بهينه منابع (همتي و اسماعيلي زاده ، ١٣٩١) توان تجزيه و تحليل (Golec and Kahya, 2007) ريسک پذيري و مديريت ريسک ,Golec and Kahya(،Gleiber et al, 2003( ) 2007) شايسته سالاري (اصغري زاده و همکاران ، ١٣٩٠) مشورت و جلب مشارکت کارکنان در تصميم گيري (رباني مهر و دلوي ، ١٣٩٠) جدول ٤.