چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش توسعه فردی در بازاریابی محصولات مصرفی بود. روش مطالعه توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان شرکت سایپا و نمایندگی مرتبط با آن در نیمه اول سال 1399 تشکیل داد که تعداد آنها 700 نفر بود و ازاینبین با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 236 نفر انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامههای توسعه فردی آیربای (1998) و بازاریابی محصولات مصرفی جمعآوری گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای تحلیل رگرسیون چندگانه (به روش گامبهگام) و همبستگی پیرسون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. همچنین نتایج تحلیل همبستگی پیرسون برای تکتک مولفههای متغیرهای پیشبین نیز نشان داد توسعه فردی و درک بازار رابطه ی معناداری با هم دارند (01/0> p، 33/0 =r)؛ توسعه فردی با برند شخصی کارآفرین رابطه مثبت و معنی داری دارد (01/0> p، 38/0 =r)؛ توسعه فردی با برند بنگاه رابطه مثبت و معنی داری دارد (05/0> p، 439/0 =r)؛ توسعه فردی با اثر کارآفرین رابطه معنی داری ندارد (05/0 <p، 044/0 =r) همچنین بین توسعه فردی و برند تلفیقی هیچ رابطه معناداری گزارش نمیشود (05/0 <p، 088/0 =r). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد با افزایش یک واحد در «توسعه فردی» به میزان 425/0 واحد بر نمره «بازاریابی محصولات مصرفی» افزوده میشود.
The purpose of this study is to investigate the role of personal development in the marketing of budget consumer products. Study method Description - Budget correlation. The statistical population of the study included all employees of Saipa Company in the first half of 1399, whose number is 700 people and 236 people have been selected using sampling method. Data were collected using Airbay (1998) personal questionnaires and marketing of consumer products. Data were analyzed using multiple regression analysis test (Gambigam method) as well as Pearson conditions. The results of regression analysis showed that by increasing the unit in "personal development" by 0.425 units in the score of "marketing of consumer products" increases. Also, the results of the analysis of Pearson's satisfaction to complete the components of the predicted variables also show that they are developing and improving the semantic relations with each other (p <0.01, r = 0.33); Personal development has a positive and significant relationship with entrepreneurial brand (p <0.01, r = 0.38); Individual development has a positive and significant relationship with the brand of the enterprise (p <0.05, r = 0.439); An individual's development has no significant relationship with the entrepreneurial effect (p <0.05, r = 0.044) Also, no significant relationship is reported between an individual's development and brand.
خلاصه ماشینی:
توسعه فردی یک ابزار ارزیابی به شمار می آید که توسط کارکنان به کار گرفته میشود و دارای چهار مشخصه اصلی است (حسینی، آرمان، محمدیزاده، 1397): - Beausaert - Jozef, Blaga - Stewart, Brown - Individual development 1- دانش، مهارت و توانايي گذشتة كاركنان را بازبيني ميكند و نيازهاي يـادگيري آنهـا را براساس اهداف آينده مشخص ميسازد.
همچنین با توجه به آنچه گفته شد، در این تحقیق تاثیر نقش توسعه فردی در بازاریابی محصولات مصرفی شبکه توزیع محصولات در استان قم مورد بررسی قرار میگیرد و نتیجه گیری و پیشنهادات لازم ارائه خواهد گردید.
نتیجه حاصل از آزمون فرضیه اصلی نشان داد که توسعه فردی در بازاریابی محصولات مصرفی موثر است.
نتیجه حاصل از آزمون فرضیه فرعی اول نشان داد که توسعه فردی در درک بازار موثر است.
با این شیوه سازمان قادر خواهد بود محصولات یا خدمات خود را مطابق با نیازهای مشتریان قرار دهد و نه اینکه چیزی را تولید کند و انتظار رسیدن مشتریان را داشته باشد بازاریابی یک فرایند اجتماعی و مدیریتی است که به وسیله آن، افراد و گروه ها، نیازها و خواسته های خود را از طریق تولید، عرضه و مبادله کالاهای مفید و باارزش با دیگران تأمین می کنند.
با این شیوه سازمان قادر خواهد بود محصولات یا خدمات خود را مطابق با نیازهای مشتریان قرار دهد و نه اینکه چیزی را تولید کند و انتظار رسیدن مشتریان را داشته باشد بازاریابی یک فرایند اجتماعی و مدیریتی است که به وسیله آن، افراد و گروه ها، نیازها و خواسته های خود را از طریق تولید، عرضه و مبادله کالاهای مفید و باارزش با دیگران تأمین می کنند.