چکیده:
حاکمبودن وضعیت سنتی و نبود رویکرد کارآفرینانه، یکی از مسائل اصلی سازمانهای بخش عمومی در ایران است. این سازمانها بهمنظور رقابت با رقبای خود نیازمند نیروهای مستعد و کارآفرین هستند تا خدمات را به بهترین شکل به مردم ارائه دهند. هدف پژوهش حاضر، ارائه چارچوب مدیریت استعداد با رویکرد فرهنگ کارآفرینانه در سازمانهای خدمات عمومی استان سیستان و بلوچستان است. روش پژوهش بهصورت آمیخته (کیفی ـ کمی) است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 15 نفر از مدیران ارشد و خبرگان از چند سازمان منتخب به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شد و نمونه ازطریق مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته با استفاده از روش گلوله برفی بهدست آمد. برای افزایش اعتبار علمی نتایج در بخش کیفی، از معیار مقبولیت استفاده شد. اطلاعات با استفاده از روش تحلیل مضمون تحلیل شد: 96 کد اولیه، 25 تم فرعی و 8 تم اصلی احصا شد. جامعه آماری در بخش کمی، متشکل از تمام کارکنان پیشنهادی توسط این سازمانها بود و روش نمونهگیری هدفمند بود. جمعآوری اطلاعات با استفاده از توزیع پرسشنامه محققساخته در نمونه 84 نفری انجام شد و اعتبار و پایایی سؤالات پرسشنامه با نرمافزار smartpls تأیید شد. نتایج پژوهش نشان داد که چارچوب پیشنهادی از اعتبار مطلوبی برخوردار است. این چارچوب نقشه ارزشمندی بهمنظور حرکت به سمت وضعیت مطلوب مدیریت استعداد با رویکرد فرهنگ کارآفرینانه ارائه میدهد.
The prevailing traditional situation and the lack of entrepreneurial approach imposes a serious problems in public sector organizations in Iran. In order to compete with other organizations, these organizations need talented and entrepreneurial employees to deliver the best services to the customers. The purpose of this study is to design a talent management framework through entrepreneurial culture in public service organizations in Sistan & Baluchestan province. This is a mixed research (qualitative-quantitative). The statistical population in the qualitative section includes 15 senior managers and experts from several selected organizations, selected by purposive sampling method by in-depth semi-structured interviews using the snowball method. Acceptance criteria were used to confirm the scientific validity of the results in the qualitative section. The data were analyzed through thematic analysis method resulting in 96 primary codes, 25 sub-themes and 8 main themes. The statistical population of the quantitative section consisted of all employees proposed by these organizations, whose sample was selected purposively. Data were collected through the distribution of a researcher-made questionnaire in a sample of 84 people, the validity and reliability of which were confirmed by SmartPLS software. The results revealed that the proposed framework was significantly valid. The proposed framework provides a valuable map for moving toward the desired state of talent management with an entrepreneurial culture approach.
خلاصه ماشینی:
Chabault, Hulin & Soparnot ٣.
باتوجه به اهميت سازمان هاي خدمات عمومي استان سيستان و بلوچستان به عنوان سازمان هاي خدماتي در استان و نياز اين سازمان ها به زيرساخت هاي مديريت استعداد با رويکرد فرهنگ کارآفريني و وجود مسائل و چالش هاي مختلف در حوزه مديريت و جذب استعدادهاي کارآفرين از جمله عدم توجه به تجربه ، خلاقيت و توانمندي استعدادها در انتخاب افراد براي مشاغل کليدي ، عدم وجود الگوي کارآفريني درون سازماني جهت پياده سازي فرهنگ کارآفريني ، هماهنگي و انسجام ضعيف و عدم استفاده از فرصت هاي جديد در سازمان هاي خدمات عمومي استان سيستان و بلوچستان ، هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوب مديريت استعداد مبتني بر فرهنگ کارآفرينانه ، براي سازمان هاي خدمات عمومي استان سيستان و بلوچستان ميباشد.
Hanson, Hessel & Danes 5.
Azma, Farahbakhsh, Safarzad & Farahnaki 2.
Büschgens, Bausch & Balkin 2.
روش پژوهش پژوهش حاضر با هدف ارائه يک چارچوب براي استقرار مديريت استعداد با رويکرد فرهنگ کارآفريني در سازمان هاي خدمات عمومي استان سيستان و بلوچستان انجام شد.
در اين مرحله نگارندگان چارچوب طراحيشده را مورد بازبيني قرار دادند و درنهايت در شکل ٢ چارچوب مديريت استعداد با رويکرد فرهنگ کارآفرينانه در سازمان هاي خدمات عمومي استان سيستان و بلوچستان براساس يافته هاي کيفي ارائه شده است .
1. Hair, Hult, Ringle & Sarstedt 64 به طورکلي نتايج گزارش شده براي شاخص هاي مختلف در بخش کمي بيانگر اين است که مدل پژوهش از پايايي، روايي و برازش مطلوبي برخوردار است .
Global talent management and corporate entrepreneurship strategy.