چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف ارائه الگوی جامع سرمایه فکری انجام گرفته است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی بوده و در آن از روش فراترکیب استفاده شده است. در این پژوهش با استفاده از روش فراترکیب و بازنگری دقیق در موضوع، یافتههای پژوهشهای کیفی و کمی مرتبط ترکیب و الگوی حاضر طراحی شد. دراینراستا، درنهایت 863 پژوهش در حوزة سرمایه فکری ارزیابی شد که در پایان 112 پژوهش انتخاب و با تحلیل محتوای آنها ابعاد و کدهای مربوطه استخراج و میزان اهمیت و اولویت هریک با استفاده از روش آنتروپی شانون تعیین شد. براساس یافتههای پژوهش، کدهای تصویر و شهرت سازمان، رویههای سازمانی، حق ثبت اختراعات، وفاداری مشتری، خلاقیت کارکنان و برنامههای آموزشی سازمان برای کارکنان، بیشترین ضریب اهمیت را بین ابعاد سهگانه سرمایه فکری دارند. درنهایت، پس از طی گامهای پژوهش، مدل جامع سرمایه فکری در سه بعد سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه رابطهای ارائه شد.
This research aims at providing a comprehensive model of intellectual capital. This is an applied research which follows Meta-synthesis method. Having reviewed the subject precisely, and making use of meta-synthesis method the findings of qualitative and quantitative researches related to the subject were synthesized, and the present model was designed. All in all, 863 researches in the field of intellectual capital were evaluated from which 112 ones were selected and the relevant dimensions and codes were extracted and the importance and priority of each was determined through Shannon entropy method. The findings revealed that the codes reputation and picture of the organization, organizational procedures, patents, customer loyalty, employee creativity and training programs for employees were the most important factors of the three dimensions of intellectual capital. Finally, having covered all research phases, the researchers presented a comprehensive model of intellectual capital in three dimensions of human capital, structural capital and communicational capital.
خلاصه ماشینی:
باتوجه به اهيمت سرمايه فکري، در سه دهه گذشته پژوهش هاي متنوعي در حوزه هاي مختلف ازجمله ارائه الگو، تأثيرآن بر عملکرد سازمان ، مديريت دانش ، بهره وري درسازمان و غيره انجام شده است ، ولي آنچه که آشکار است تنوع و آشفتگي بسيار زيادي است که در زمينه مؤلفه ها و شاخص هاي سرمايه فکري ديده ميشود، به گونه اي که ميتوان ادعا کرد، تاکنون مدل جامعي براي سرمايه فکري ارائه نشده است تا پژوهشگران با استفاده از آن به انجام کارهاي پژوهشي بپردازند.
مدل هاي سرمايه فکري و ابعاد آن (رجوع شود به تصویر صفحه) پس از برخي تغييرات که در ساختار اساسي سرمايه فکري که توسط استوارت (١٩٩٧)، سويبي (١٩٩٧)، ادوينسون و مالون (١٩٩٧) آغاز شده است ، اکثر محققان با الگوي سرمايه فکري در سه بعد سرمايه انساني، سرمايه ساختاري و سرمايه رابطه اي موافقت کردند (برايشين ٥، ٢٠١٨: ٨٦٧ ).
Intellectual capital: an exploratory study that develops measures and models, Management decision, 36(2), 63-76.
Journal of intellectual capital, Vol. 9 Iss: 4 pp.
Journal of Intellectual Capital, Vol. 14 No. 2, pp.
Journal of Intellectual Capital, Vol. 14 No. 2, pp.
Journal of Intellectual Capital, Vol. 14 No. 2, pp.
Journal of Intellectual Capital, Vol. 13,Issue: 1, pp.
Journal of Intellectual Capital, Vol. 13,Issue: 1, pp.
Journal of Intellectual Capital, Vol. 13,Issue: 1, pp.
Journal of Intellectual Capital, Vol. 13,Issue: 1, pp.
Journal of Intellectual Capital, Vol. 13,Issue: 1, pp.
Journal of Intellectual Capital, Vol. 13,Issue: 1, pp.
Journal of Intellectual Capital, Vol. 13,Issue: 1, pp.