چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف مرورنظاممند و فراتحلیل به بررسی اثربخشی مداخلات روانشناختی بر سلامتروان دانشآموزان استعدادهای درخشان ایران پرداخت. روش: روش پژوهش مرورنظاممند و فراتحلیل و جامعهآماری شامل کلیه پژوهشهای داخلی بود که با استفاده از کلیدواژههای تیزهوشان و استعدادهای درخشان در پایگاههای اطلاعاتی پرتال جامع علوم انسانی، پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پایگاه مجلات تخصصی نور، گوگل اسکولار، پایگاه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و بانک اطلاعات نشریات کشور مورد جستجو قرارگرفتند. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، 327 پژوهش یافت شد و 18 پژوهش که از لحاظ روششناختی مورد قبول بود مورد بررسی نهایی قرار گرفت. ابزار پژوهش در روش مرور نظاممند مطابق با دستورالعمل پریزما و در روش فراتحلیل، از ابزار چکلیست وارسی فراتحلیل استفاده شد. یافته ها: یافتهها بیانگر آن بود که مداخلات مرتبط با مثبتنگری، تنظیمهیجانی و هوشموفق، و نیز متغیر اضطراب و اعتماد به نفس با بالاترین فراوانی، بیشترین سهم را به لحاظ مداخلات روانشناختی- آموزشی دارا است. بیشترین اندازه اثر، به پژوهش لاهیجانیان و همکاران (1389) بر اثر بخشی درمان شناختی-رفتاری بر ادراک خود وکمترین اندازه اثر به پژوهش نیکنام و همکاران (1396) بر اثربخشی آموزش حلمسئله خلاقانه بر سازگاری اجتماعی اختصاص داشت. نتیجه گیری: نتایج نشان داد مداخلات روانشناختی بر سلامتروان دانشآموزان مدارس استعدادهای درخشان موثر بوده است. بنابراین به نظر میرسد که مداخلات روانشناختی میتواند به عنوان روشی مناسب برای بهبود سلامت روان دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان استفاده شود.
Aim: The present systematic review and meta-analysis aimed to examine the effectiveness of psychological interventions in improving studentschr ('39') mental health at Exceptional Talent Schools of Iran. Methods: The present research was a systematic review and meta-analysis, and its statistical population consisted of all domestic studies that were searched using keywords, including the SAMPAD and Exceptional Talent students in databases, namely Ensani. ir, SID. ir, Google Scholar, the Iranian Research Institute for Information Science and Technology (IranDoc) , and Magiran. com. Using a purposive sampling method, we found 327 studies and finally reviewed 18 methodologically acceptable studies. The research tool was according to the PRISMA guideline in the systematic review method, and we used the meta-analysis checklist tool in the meta-analysis method. Results: According to the results, the positivism intervention, emotional regulation, and successful intelligence, as well as anxiety and self-confidence with the highest prevalence had the highest contribution in terms of psychological-educational interventions. The highest effect size belonged to a study by Lahijanian et al. (2020) on the effectiveness of cognitive-behavioral therapy on self-perception and the less effect size belonged to a study by Niknam et al. (2017) on the effectiveness of creative problem-solving training on social adjustment. Conclusion: The psychological interventions were effective in improving studentschr ('39') mental health at Exceptional Talent Schools; hence, it seems that psychological interventions can be used as a suitable way to improve studentschr ('39') mental health at Exceptional Talent Schools.
خلاصه ماشینی:
مرور نظاممند و فراتحلیل اثربخشی مداخلات روانشناختی بر سلامت روان دانشآموزان مدارس استعدادهای درخشان ایران A Systematic Review and Meta-Analysis of the Effectiveness of Psychological Interventions in Improving Mental Health of Students at Exceptional Talent Schools (SAMPAD) of Iran تاریخ دریافت مقاله: 04/02/1400 تاریخ پذیرش مقاله 12/03/1400 اعظم رشیدی 1 ، احمد عابدی 2 ، سارا نجاتی فر 3 چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف مرور نظاممند و فراتحلیل به بررسی اثربخشی مداخلات روانشناختی بر سلامت روان دانشآموزان استعدادهای درخشان ایران پرداخت.
Nejatifar مداخلات روانشناختي، سلامت روان، استعدادهای درخشان، مرور نظاممند، فراتحلی Abstract Aim: The present systematic review and meta-analysis aimed to examine the effectiveness of psychological interventions in improving students' mental health at Exceptional Talent Schools of Iran.
با توجه به اهميت موفقیت تحصیلی، سازگاري رواني و بهزيستي روانشناختی دانشآموزان تیزهوش، پژوهشگران به منظور شناسایی مؤلفههای روانشناختی این دانشآموزان، از روشهای مداخلهای گوناگون استفاده کردهاند و پژوهشهای متعددی مبتنی بر مداخلات روانشناختي با محوریت سلامت روان استعدادهای درخشان ارائه شده است.
از اینرو این پژوهش با روش مطالعه نظاممند و فراتحلیل اثربخشی مداخلات روانشناختی بر سلامت روان دانشآموزان مدارس استعدادهای درخشان را مورد بررسی قرار داده است.
تجزیهوتحلیل دادهها در این پژوهش شيوه محاسباتی، بر اساس مراحل فراتحلیل کوهن برای مداخلات روانشناختي بر سلامت روان دانشآموزان تیزهوش انجام شده است.
با توجه به نتایج حاصل از این بررسی میتوان گفت بهبود و ارتقاء مداخلات روانشناختی بر سلامت روان دانشآموزان تیزهوش مؤثر است.