چکیده:
رمان مدرن درمقابل رمان به مفهوم کلاسیک و در قالب و سبک واقعگرایانه انواعی دارد که بررسی و تبیین آن در تحقیقات غربی مسبوق به سوابقی است؛ ولی در ادبیات داستانی فارسی نسبتاً نوپاست. برخی پژوهشگران به قرار گرفتن رمان بوف کور در زیرژانر رمان غنایی مدرن اشاره کردهاند. پژوهش حاضر نیز بهمنظور سنجش مشروح بوف کور در این جایگاه صورت گرفته است. به این منظور، از نظریۀ رالف فریدمن درخصوص رمان غنایی مدرن استفاده شده و با توجه به این نظریه عناصر داستان، یعنی پیرنگ، زاویۀ دید، شخصیتپردازی و صحنهپردازی (زمان و مکان)، تحلیل و بررسی گردیده است. برای ارزیابی بهتر بوف کور در نوع رمان غنایی مدرن، به مطالعۀ تطبیقی آن با رمان موجها نوشتۀ ویرجینیا وولف پرداخته شده است که رالف فریدمن آن را نمونۀ رمان غنایی مدرن میداند. نتیجۀ این پژوهش تطبیقی و نظریهمحور دیدگاه پژوهشگران پیشین را درخصوص غنایی بودن بوف کور تأیید کرده و نشان داده که عناصر داستان در این رمان، مانند موجها، براساس تصویر و ساختار شاعرانه ارائه شده و همگی بهصورت یکپارچه در خدمت نمایش درونیات و نگرش شخصیت به خود و جهان پیرامون اوست. مشروح این شباهتها و هماهنگی بوف کور با نظریۀ رالف فریدمن، این رمان را در زیرژانر رمان غنایی مدرن قرار داده و در جایگاه اولین رمان غنایی مدرن فارسی معرفی کرده است.
Modern novels, in contrast to novels in the classical sense and a realistic format and style, have types that are studied and explained in Western research and are relatively new in Persian fiction. Some researchers have suggested that the novel The Blind Owl falls into the subgenre of the modern lyrical novel. The present study was conducted to evaluate The Blind Owl in detail at this location. To this end, Ralph Freedman's theory of the modern lyrical novel has been used, and we have analyzed the elements of the story, namely the plot, the point of view, the characterization, and the staging (time and place) based on this view. For better evaluation of The Blind Owl in Modern Lyrical Novel, a comparative study of it with Virginia Woolf's Waves has been done, which Ralph Freedman considers it as a modern lyrical novel. The results of this comparative and theoretical study confirm the point by previous researchers on the lyric form of The Blind Owl. The result showed that the elements of the story in The Blind Owl are presented like The Waves based on poetic image and structure, and all of them serve to show the inner nature and attitude of the character to himself/herself and the world around him/her. The description of these similarities and coordination with Ralph Freedman's theory has placed the novel in the subgenre of the modern lyrical novel.
خلاصه ماشینی:
بررسي و تحليل بوف کور اثر صادق هدايت و موج ها اثر ويرجينيا وولف براساس نظريۀ رالف فريدمن پرنيان زارع پور١، نجمه دري * ٢، غلامحسين غلامحسين زاده ٣، زينب صابرپور٤ (دريافت : ١٣٩٩/٩/١٨ پذيرش : ١٣٩٩/١١/١٩) چکيده رمان مدرن درمقابل رمان به مفهوم کلاسيک و در قالب و سبک واقع گرايانه انواعي دارد که بررسي و تبيين آن در تحقيقات غربي مسبوق به سوابقي است ؛ ولي در ادبيات داستاني فارسي نسبتا نوپاست .
نتيجۀ اين پژوهش تطبيقي و نظريه محور ديدگاه پژوهشگران پيشين را درخصوص غنايي بودن بوف کور تأييد کرده و نشان داده که عناصر داستان در اين رمان ، مانند موج ها، براساس تصوير و ساختار شاعرانه ارائه شده و همگي به صورت يک پارچه در خدمت نمايش درونيات و نگرش شخصيت به خود و جهان پيرامون اوست .
203 حالت تصويري يا استعاري پيرنگ بوف کور و موج ها نيز به وضوح قابل تشخيص است ؛ هر دوي آن ها علاوه بر مالامال بودن از استعارات و تشبيهات خرد و جزئي در متن روايت ، شبکه و پيکري مبتني بر تصوير و استعاره هاي کلي دارند که جهان بيني شخصيت از طريق آن ها نمايش داده ميشود.
A study of the structure of narration in Sadegh Hedayat’s The blind owl and William Faulkner's Anger and pandemonium based on the components of mind flow and inner monologue (in Farsi).
(٢٠١٧) ـــــــــــــــــــــــــــــ Hedayat’s The blind owl based on the historical geography of Rey and Tehran (in Farsi).
Keywords: Modern lyrical novel, genre, Freedman Ralph, The Blind Owl, The Waves.