چکیده:
دستیابی به آرمانهای توسعه پایدار کشور، جایگاه شایستهای در اقتصاد جهانی برای اقتصاد کشور فراهم میکند و همین طور حل مشکلات فعلی جامعه و دولت، از طریق اجرای استراتژی توسعه کارآفرینی امکانپذیر است. امروزه حرکت به سمت کسبوکارهای کوچک و متوسط نه تنها امری بهینه و سودآور، بلکه در شرایط فعلی کشور، امری لازم و ضروری برای رسیدن به توسعه پایدار بوده و از اهداف سند 20 ساله محسوب میشود. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل ارتقاء ظرفیت کسب-وکارهای خوشهای در ایران برای حضور هر چه بیشتر در بازارهای بینالمللی با تمرکز بر نقش دولت است. پژوهش حاضر، تحقیق آمیخته (کیفی- کمی) با رویکرد اکتشافی در گردآوری دادها، به منظور شناسایی نقشهای دولت به منظور ارتقاء ظرفیت کسب و کارهای خوشهای برای حضور در بازارهای بینالمللی است. در بخش کیفی با مصاحبههای اکتشافی سازوکارهای دخالت دولت در جهت ارتقاء ظرفیت خوشههای کسبوکار در بازارهای بینالمللی مورد بررسی و معین گردید و در بخش کمی نیز با استفاده از آزمون تحلیل عاملی تأییدی، نقشهای شناسایی شده مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که نقش دولت در توسعه خوشههای کسبوکار در سه دسته تنظیمی، شناختی و هنجاری تقسیم میشوند که تحلیل عاملی تأییدی نیز یافتههای تحقیق را مورد تائید قرار داد. نتایج تحقیق نیز حاکی از آن است که خطمشیگذاران، مجریان و به طور کلی متولیان خوشهها، برنامهریزان سازمانهای دولتی و فعالان عرصه خوشه ها می تواند در این راستا اقدامات موثری انجام دهند.
Achieving the goals of country's sustainable development provides a worthy place in the global economy for the country's economy. Also, it is possible to solve the current problems of the society and government through the implementation of the entrepreneurship development strategy. Nowadays, moving towards small and medium-sized businesses is not only an optimal and profitable action, but also in the current situation of the country, it is necessary to achieve sustainable development and it is considered as one of the goals of the 20-year document. In this regard, the purpose of this study is to design a model to enhance the capacity of cluster businesses in the country of Iran in order to increase its presence in international markets with a focus on the role of government. . The findings of this study showed that the roles of government in the development of business clusters are divided into three categories: regulatory, cognitive and normative. Confirmatory factor analysis also confirmed the research findings. The results of the research indicate that policy makers, executives and in general, administrators of clusters, planners of government organizations and active entities in the field of cluster can take effective measures in this regard.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر، تحقيق آميخته (کيفي- کمي) با رويکرد اکتشافي در گردآوري دادها، به منظور شناسايي نقش هاي دولت به منظور ارتقاء ظرفيت کسب وکارهاي خوشه اي براي حضور در بازارهاي بين المللي است .
در بخش کيفي با مصاحبه هاي اکتشافي سازوکارهاي دخالت دولت در جهت ارتقاء ظرفيت خوشه هاي کسب وکار در بازارهاي بين المللي مورد بررسي و معين گرديد و در بخش کمي نيز با استفاده از آزمون تحليل عاملي تأييدي، نقش هاي شناسايي شده مورد ارزيابي قرار گرفت .
در شروع مصاحبه ، به مصاحبه شوندگان بيان گرديد که هدف از اين پژوهش تعيين نقش هاي دولت در جهت ارتقاء ظرفيت کسب وکارهاي خوشه اي در ايران به منظور حضور در بازارهاي بين المللي است .
در اين بخش ، با توجه به تحليل هاي انجام شده بر روي داده هاي کيفي، نقش هاي دولت به منظور ارتقاء ظرفيت خوشه هاي کسب وکار براي حضور در بازارهاي بين المللي شناسايي شد، بنابراين پرسشنامه اي در اين زمينه طراحي گرديد که شامل ٤٨ سؤال بود که از طيف پنج گزينه اي ليکرت استفاده شد.
خلق معاني و مفاهيم : در اين مرحله ، با تجميع مفاهيم مشترک با استفاده از مطالبي که مصاحبه شوندگان عنوان کرده اند، جدولي جامع بدست ميآيد که نشان دهنده ، نقش دولت در زمينه توسعه ظرفيت - هاي کسب وکارهاي خوشه اي براي حضور در بازارهاي بين المللي است (جدول شماره ٦) و به عنوان چارچوب مفهومي ارائه مي شود.