چکیده:
زمینه و هدف: به باور بسیاری از صاحبنظران، در شرایطی که جوامع با مسایل و چالشهای کلیدی اجتماعی مواجهاند، نوآوری اجتماعی میتواند با درگیر نمودن همه افراد، راهحلهایی نوآورانه برای پاسخ به آنها ارائه دهد، بر این اساس، این موضوع بهعنوان پارادایمی جدید پذیرفته شده است. بر این اساس، هدف این پژوهش شناسایی و رتبهبندی ابعاد و مولفههای کلان الگوی راهبردی نوآوری اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران است روششناسی: پژوهش حاضر بر اساس هدف کاربردی و روش آن از نوع پیمایشی است. شیوه جمعآوری اطلاعات، آمیزهای از روشهای کتابخانهای، میدانی و پیمایشی است. بهمنظور دستیابی به ابعاد الگو، تحلیل محتوای کیفی بیش از یکصد تعریف، مقالات، کتب و گزارشهای معتبر و نیز تجارب کشورها، بنیادها و موسسات پیشرو و نیز مصاحبههای مفصل با خبرگان انجام گردید. روایی محتوایی پرسشنامه، توسط 15 نفر از خبرگان تائید شد. با توجه به محدود و البته ناشناخته بودن، این خبرگان به روش نمونهگیری هدفمند، همگون، ناهمگون و بهصورت گلوله برفی انتخاب شدند. تحلیل عاملی ابعاد و مولفهها با گردآوری دادهها از114 نفر و استفاده از نرمافزارهای SPSS و Smart PLS انجام شد. یافتهها: حکمرانی، فضای اجتماعی، محتوا، مبانی ارزشی، خطمشی و سیاستگذاری، فرآیند، منابع، ساختارها و نهادها به عنوان هشت بعد الگو به همراه 28 مولفه آنها شناسایی شدند که معنادار بودن همگی آنها در سطح اطمینان 95% تائید شدند. ضمن آنکه مقدار برازش کلی مدل معادل 693/ 0 حاصل شد. نتیجهگیری: این پژوهش، ضمن کمک به توسعه ادبیات نوآوری اجتماعی میتواند برای جامعه علمی و اجرایی کشور مفید و قابل بهرهبرداری باشد.
خلاصه ماشینی:
شناسایی ابعاد و مؤلفه های نوآوری اجتماعی در ایران 1 مهران کشتکار چکیده زمینه و هدف : به باور بسیاری از صاحب نظران ، در شرایطی که جوامع با مسایل و چالش های کلیدی اجتماعی مواجه اند، نوآوری اجتماعی میتواند با درگیر نمودن همه افراد، راه حل هایی نوآورانه برای پاسخ به آن ها ارائه دهد، بر این اساس ، این موضوع به عنوان پارادایمی جدید پذیرفته شده است .
در ادبیات داخلی نیز مطالعات و پـژوهش هـای انجـام گرفتـه ، اولا محـدود و انـدک شمارند، ثانیا اینکه به مفهوم و تعریف شناسی و یا مطالعه موردی منتهی شـده اسـت ؛ بنـابراین در ایـن وضعیت ، شناخت ابعاد و مؤلفه های اساسی نوآوری اجتماعی و ارائه الگوی راهبردی امری اجتناب ناپذیر است .
بـه عبـارتی بهتـر نقـش دوگانـه نـوآوری اجتماعی در سطح جامعه شامل «نوآوریهای اجتمـاعی از سیسـتم هـای اجتمـاعی شـکل مـیگیرنـد (چارچوب حقوقی، بازیگران درگیر در توسعه نوآوری و غیره )»؛ و همان زمان «بر سیستم های اجتماعی برای مثال تغییر برخی شاخصه ها به عنوان هدف ، تأثیر میگذارند» است .
Resources Framework و شامل دانش و خلاقیت ، داوطلبان ، فناوری اطلاعات ، شبکه های مربوطه نوآوری و نظایر آن است ؛ فضای اجتماعی ١: نگرش جامعه نسبت به تغییر، توسعه و مشخصـا نـوآوری (اجتمـاعی) اسـت .
در این پژوهش ، از دو پرسش نامه استفاده شده است : پرسشنامه اول برای شناخت ، تعیین ارتباط و میزان تأثیر ابعاد و مؤلفه های مستخرج در طراحـی الگوی راهبردی نوآوری اجتماعی است .
net Nikula, Jouko, Inna Kopoteva, Miira Niska, Egle Butkeviciene and Leo Granberg (2011).