چکیده:
زمینه و هدف: بازار امروز صنایع تحت تأثیر خلاقیت و نوآوری افرادی است که توانایی خلق ارزش در چرخه صنعت را دارند. ازاینرو، پرورش و تربیت کارآفرینان به نوعی مزیت رقابتی تبدیل شده است. انجام این وظیفه در جامعه بر عهده دانشگاهها است. با توجه به اهمیت موضوع کارآفرینی، هدف اصلی تحقیق حاضر طراحی الگوی پرورش کارآفرینان در دانشگاههای دولتی شهر تهران است. روششناسی: در این پژوهش از استراتژی پژوهش آمیخته اکتشافی استفاده شد. در بخش کیفی از روش نظریهپردازی داده بنیاد و در بخش کمی از روش تحقیق توصیفی - پیمایشی بهرهگیری شد. جامعه آماری بخش کیفی شامل 12 نفر از اساتید خبره و متخصصانی بودند که به روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. در بخش کمی نیز از نظرات 400 نفر از دانشجویان و اساتید دانشگاههای دولتی منتخب شهر تهران استفاده شد. این تعداد از طریق روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. همچنین، برای جمعآوری دادهها در بخش کیفی از ابزار مصاحبههای نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل دادههای پژوهش به کمک سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی نشان داد که زیرساختها و سرمایه بهعنوان شرایط علی، ارتباط صنعت با دانشگاه بهعنوان شرایط زمینهای، مهارتها و توانمندیها بهعنوان شرایط مداخلهگر، آموزش بهعنوان مقوله محوری، حمایت و ترویج فرهنگ کارآفرینانه بهعنوان راهبردها و ایجاد اشتغال و افزایش رفاه نیز بهعنوان پیامدهای پرورش کارآفرینان در دانشگاههای دولتی شهر تهران هستند. نتیجهگیری: مدیران باید در تعامل مؤثر زیرساختهای اصلی آموزش کارآفرین با صنعت، آموزش و تجربه کاری را برای افراد فراهم سازند. این امر میتواند از طریق ترویج فرهنگ کارآفرینانه و حمایت از خلاقیت و نوآوری و پشتیبانی مالی میسر گردد. پیامد اصلی این اقدامات، ایجاد اشتغال و افزایش رفاه عمومی در جامعه خواهد بود.........
The main purpose of the present study is to design a model of entrepreneurship education in public universities in Tehran. This research is a qualitative-quantitative mixed-method research. The statistical population in the qualitative section consisted of 12 expert professors and experts who had been involved with the dimensions of the research problem and subject for many years of experience in universities. The sampling method in the qualitative section was snowball. The statistical population in the quantitative section includes 400 students and professors of selected public universities in Tehran who were selected by multistage cluster sampling. The data gathering tool in the qualitative part of the research was semi-structured interviews and in the quantitative part of the researcher made a questionnaire, to analyze the data in the qualitative part of the foundation data method which eventually led to the extraction of research indices and categories, and according to the indices. Extracted, a research questionnaire was developed which was used to determine the validity of the indices and model of research using CVR method. Pls software is also used in the quantitative part to analyze the data. The results show that infrastructure and capital as causal conditions, industry-university relationship as contextual, skills and competencies as intervening conditions, education as a core issue, support and promote entrepreneurial culture as strategies and create employment and increase welfare are productive outcomes in the public universities in Tehran.
خلاصه ماشینی:
یافته ها: نتایج تحلیل داده های پژوهش به کمک سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی نشان داد که زیرساخت ها و سرمایه به عنوان شرایط علی، ارتباط صنعت با دانشگاه به عنوان شرایط زمینه ای، مهارت ها و توانمندیها به عنوان شرایط مداخله گر، آموزش به عنوان مقوله محوری، حمایت و ترویج فرهنگ کارآفرینانه به عنوان راهبردها و ایجاد اشتغال و افزایش رفاه نیز به عنوان پیامدهای پرورش کارآفرینان در دانشگاه های دولتی شهر تهران هستند.
بـا توجه به اینکه الگویی برای یاددهی کارآفرینی به نسل جوان و پرورش کارآفرینان نوپا موجود نیست و بی توجهی به این مسئله سرخوردگی دانشجویان علاقه مند به ایجاد کسب وکـار را در پی خواهد داشت ؛ دانشگاه ها می توانند در آمـوزش و پـرورش کارآفرینـان پیشـرو بـوده و بـا استفاده از اساتید و دست اندرکاران خبره آموزش های لازم را برای شروع کارهای اقتصادی در اختیار کارآفرینان قرار دهند و آن ها را برای ورود به بازار کار آماده کننـد.
بر این اسـاس ، تـلاش مـی شـود تـا کاوشـی عمیـق در شناسایی مقولات اصـلی، شـرایط علـی، عوامـل زمینـه ای، راهبردهـا و پیامـدهای پـرورش کارآفرینان در مؤسسات آموزش عالی انجـام شـود و بـا بهـره گیـری از روش کیفـی نظریـه برخاسته از داده ها، الگوی پرورش کارآفرینان در دانشگاه های دولتی شهر تهران ارائه شود.
آنچـه در این میان بسیار مهم است ، وجود زمینه های مناسب و مرتبط بـا کـارآفرینی در حـوزه همکـاری دانشگاه و صنعت است ، الگوی پرورش کارآفرین ، تنها زمانی می تواند مثمر ثمر واقع گردد که از حمایت مالی و نوآوری مناسـب برخـوردار گـردد همچنـین ایـن امـر نیازمنـد تـرویج فرهنـگ کارآفرینی از طریق ارائه مشوق های نوآورانه و فرهنگ همکاری است ؛ که پیامد پیاده سازی این الگو ایجاد اشتغال و افزایش رفاه است .