چکیده:
یکی از حوزههای روانشناسی بالینی تحوّلی، چگونگی تاثیر فرهنگ بر تحوّل، رفتار و تجربۀ بیماری است. گسترش موج وسیع صنعتی شدن، جوامع سنّتی را دستخوش تغییرات و تحوّلات عمده ای در زمینههای اجتماعی و فرهنگی کرده است. بسیاری از این تحوّلات، متاثر از تفاوتهای نسل هایی اند که جانشین یکدیگر می شوند. ساختار هویّت در متن شخصیت، مرتبط با زمینههای اجتماعی- فرهنگی است. پژوهش حاضر که مطالعه ای درون فرهنگی محسوب می شود، با هدف ردیابی گسست فرهنگی- اجتماعی در روابط بین نسلی و بررسی نقش آن در شکل گیری هویّت انجام شده است. برای رسیدن به نتیجه، هم جوشی دو روش کیفی مورد توجه قرار گرفته است. ردیابی گسست فرهنگی- اجتماعی در مورد آزمودنیها و والدین شان، گشایش راهی ست برای بررسی هویّت. بنابراین، بر اساس مراجعۀ مستقیم به آراء مصاحبهشوندگان، با استفاده از روش بالینی تکبررسی "تئوری داده بنیاد"، زمینۀ مسائل مربوط به روابط فرهنگی- اجتماعی بررسی شده است. سپس بر این مبنا، با استفاده از "روش بالینی"، منزلتهای هویّتی بهصورت "تک بررسی" مورد بررسی قرار گرفته اند. 10 نفر از زنان و دختران جوان شهر تهران با روش "نمونهگیری نظری" انتخاب شده اند. ابزارهای پژوهش، جدولهای راهنمای مصاحبه بوده اند. تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس مقوله بندی و تفسیر آنها صورت گرفته است. نتایج در یک مدل نظری ترسیم شده و نشان داده که هر قدر شدّت گسست فرهنگی- اجتماعی بیشتر باشد، احتمال نارسایی هویّت در فرزندان خانواده بیشتر است.
One of the fields of developmental clinical psychology is understanding how culture impacts development, behavior, and disorder. Spreading of industrialization has changed traditional communities in the sociocultural context. Many of these changes are impressed by the differences of generations which substitute each other. Identity is related to sociocultural context. This study, which is intercultural, aims to trace sociocultural rupture in intergenerational relationships and to survey its role on identity formation. In this study, two qualitative methods have been compounded. Tracing of sociocultural rupture between subjects and their parents has been used for opening a way to survey identity. So, in the beginning, according to interviews by "grounded theory", We have provided issues related to sociocultural relationships. Then on this basis, by using the clinical method, identity components have been studied as a case study. 10 young girls and women have been selected in Tehran on the based of "theoretical sampling" method. Research tools were the interviews directory. Data analysis have been done with data coding and interpretation. The results of this study have drawn as the theoretical model and they have shown that more intensity of the sociocultural rupture between two generation, less probability of the identity achievement in children of family.