چکیده:
اختلال هماهنگی تحولی سبب ایجاد اختلال در هماهنگی حرکتی کودکان و هماهنگی حرکتی ضعیف نیز سبب بروز مشکلات روانشناختی در این کودکان میشود. هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر تمرینات منتخب مقاومتی بر کارکردهای حسی- حرکتی پسران 12-8 ساله دارای اختلال هماهنگی تحولی شهر تهران بود. پژوهش حاضر یک مطالعه نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. به این منظور 30 کودک دارای اختلال هماهنگی تحولی با میانگین سنی 02/1 98±/10 سال، با استفاده از پرسشنامه اختلال هماهنگی تحولی ویلسون (2001) و آزمون هوش ریون، بهصورت دردسترس و هدفمند انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند. جهت ارزیابی متغیرهای وابسته از پرسشنامه عصب روانشناختی کانرز (2004) استفاده شد. گروه آزمایش برنامه منتخب را برای هشت هفته (سه جلسه 45 دقیقهای در هفته) دریافت کردند، در حالی گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. تحلیل آماری با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره در سطح معناداری 0/05=P انجام گرفت.
یافتهها تأثیرمعنادار تمرینات منتخب مقاومتی را برگروه آزمایش در تمامی متغیرها نشان داد (0/05≥P). بدین معنا که تمرینات مقاومتی بر بهبود کارکردهای حسی- حرکتی کودکان دارای اختلال هماهنگی تحولی، به طرز مثبتی مؤثر است.
developmental coordination disorder can interfere with motor coordination in children and Poor motor coordination also causes psychological problems in these children. The aim of this study is to investigate the possible effects of selected resistance training on sensory-motor in 8 to 12 year-old children with developmental coordination disorder in Tehran. The research design was a pre-post test with control group. For this purpose, 30 children 8 to 12 years old (10.98 ± 1.02) with a developmental coordination disorder were selected Available form using the developmental coordination disorder Questionnaire and Raven intelligence test and they were randomly divided into control and experimental groups of 15 subjects. The Connors neuropsychological Questionnaire was used to evaluate the dependent variables. The experimental group then received the resistance training program for eight weeks (three sessions per week, 45 minutes each session). The control group did not receive any intervention. Statistical analysis was performed using Multivariate analysis of covariance test at a significance level of 0.05. The findings showed the effect of selective resistance exercises for the experimental group in all variables (P≤0.05). According to the findings of this study, the effect of resistance training on improving motor sensory function in children with developmental coordination disorder, it is recommended that schools and rehabilitation centers take advantage of these exercises.