چکیده:
زمینه: زیباشناسی یکی از مفاهیمی است که اخیراً مورد توجه روانشناسان قرار گرفته است. در این راستا، پرسش اصلی بدین صورت مطرح میگردد که آیا بین ابعاد سرمایههای روانشناختی (امیدواری، تابآوری، خوشبینی و کارآمدی) و مؤلفههای همدلی عاطفی (شناختی، اجتماعی و هیجانی) با میانجیگری هوش زیباشناسی رابطۀ معنادار وجود دارد یا خیر؟ هدف: هدف این پژوهش تبیین رابطۀ ابعاد سرمایههای روانشناختی و مؤلفههای همدلی عاطفی با میانجیگری هوش زیباشناسی دانشآموزان دورۀ متوسطه بود. روش: طرح این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. 205 دانشآموز دورۀ متوسطه شهر تویسرکان به شیوۀ نمونهگیری خوشهای طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامۀ سرمایۀ روانشناختی لوتانز و آولیو (2007)، پرسشنامههای زیباشناسی رشید و حسنوند (1393) و همدلی عاطفی بارون - کوهن (2003) استفاده شد. دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین ابعاد سرمایههای روانشناختی با مؤلفههای همدلی عاطفی ارتباط معنادار وجود دارد (0/001>P). همچنین از بین متغیرها و مؤلفههای مورد بررسی زیباشناسی بر همدلی هیجانی بیشترین تأثیر و کارآمدی بر زیباشناسی کمترین تأثیر را داشت. نتیجهگیری: با تغییر در هر یک از مؤلفههای سرمایههای روانشناختی، مؤلفههای همدلی عاطفی افراد تغییر میکند و البته هوش زیباشناسی افراد به عنوان یک میانجی، در این زمینه اثرگذار است.
Background: Aesthetics is one of the concepts that have recently received psychologists’ attention. In this regard, the main question is whether there are significant relationships between the dimensions of psychological capitals (hope, resiliency, optimism, and efficiency) and emotional empathy components (cognitive, social and emotional empathy) by mediating aesthetic intelligence or not? Aims: The present study aimed to explain the relationships between the dimensions of psychological capitals and emotional empathy components by mediating aesthetics intelligence. Method: The present study was a correlational-descriptive design. 205 high school students of the city of Touyserkan were selected by stratified cluster sampling. Data were collected using the psychological capital questionnaire (Luthans and Avolio, 2007), the intelligence aesthetic scale (Rashid and Hasanvand, 1393), and the emotional empathy scale (Baron-Cohen, 2003). Data were analyzed through structural equation modeling. Results: Results showed that there were significant relationships between the dimensions of psychological capitals and emotional empathy components (p Conclusions: with the change in each of the dimensions of psychological capitals, the individuals’ emotional empathy components change and, of course, the individuals’ aesthetic intelligence is effective in this regard.