چکیده:
زمینه: پژوهش های متعددی پیرامون شناسایی عوامل اثرگذار بر انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان پایه نهم انجام شده است. اما در زمینه پژوهش از نوع کیفی و نقش دوران کودکی در انتخاب رشته تحصیلی خلا پژوهشی در بافت کشور وجود دارد. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی کیفی عوامل موثر در دوران پیش از دبستان و دبستان، بر انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان پایه نهم انجام گرفت. روش: این پژوهش از نوع کیفی و نظریه داده بنیاد بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان پایه نهم یکی از مدارس منطقه 2 شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 بود، تعداد 16 نفر به روش نمونه گیری نظری به عنوان نمونه انتخاب شدند، ابزار جمع آوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته و عمیق بود. تحلیل دادهها به شیوه اشتراوس و کوربین (1998) انجام شد. یافتهها: عوامل به دست آمده در دوره پیش از دبستان شامل پیگیری علایق و توانمندیها و آماده سازی فضای بروز علایق و توانمندی های فرد است. در دوران دبستان، عوامل محتوایی شامل تجربیات فرد و واکنش های رفتاری اطرافیان و در قسمت عوامل فرآیندی مربوط به این دوران، کدهای محوری مشاهده و الگوبرداری (تاثیر دیگران) و درون فکنی حاصل شد. نتیجه گیری: میتوان نتیجه گرفت که در دوره پیش از دبستان خانواده و اقوام در ایجاد و پیگیری رغبتها و توانمندی های فرد موثر میباشند، در دوران دبستان به دلیل افزایش سن و پیچیده تر شدن فرآیندهای شناختی، و همچنین ورود به مدرسه، عوامل تاثیرگذار متنوع تر میشوند.
Background: Numerous studies have been carried out to identify the factors influencing the choice of field of study for ninth grade students. But in the field of qualitative research and the role of childhood in selecting the field of study, there is a vacuum in the context of the country. Aims: The purpose of this study was to Qualitative Study of the Role of Pre-school and Elementary School periods on Field Selection of educational for ninth grade students. Method: This study was a qualitative and data-based theory. The statistical population consisted of The ninth grade students one of the schools in district 2 of Tehran city were academic year1395-96, 16 were selected by theoretical sampling method. The data were collected through semi-structured and in-depth interviews. Data analysis was performed by method of Strauss and Corbin (1998). Results: Factors obtained in the pre-school period include pursuing interests and abilities and preparing the environment for the emergence of onechr('39')s interests and abilities. In the elementary school period, the content factors include individuals’ experiences and relatives’ behavioral reactions, and in the section of the process factors associated with this period, the axial codes were observe and modeling (influence of others) and internalization. Conclusions: In the pre-school period, families and relatives are effective in creating and pursuing onechr('39')s desires and abilities, during elementary school due to increasing age and more complex cognitive processes, as well as school entry. Factors are becoming more diverse.