چکیده:
اقتصاد مقاومتی، الگویی اقتصادی است که برای یک ملت حتی در شرایط فشار و تحریم، زمینه رشد و شکوفایی را فراهم میکند. با مروری که بر بیانات چند سالهی اخیر رهبر معظم انقلاب داشته باشیم، متوجه میشویم که از منظر ایشان، سیاستهای کلان جمهوری اسلامی از جمله پیادهسازی اقتصاد مقاومتی تنها از راه تبدیل شدن آنها به گفتمان محقق میشوند. گفتمان بهعنوان یک نظام معرفتی فراگیر در یک بافتار در فضای تعاملی ایجاد میشود و به تغییر و شکلدهی فکر و رفتار مخاطب نظر دارد. هدف این پژوهش شناسایی عناصر الگوی راهبردی گفتمانسازی اقتصاد مقاومتی با عاملیت رسانه ملی است. این پژوهش با انجام مطالعات اکتشافی و با استفاده از روش کیفی تحلیل مضمون و از طریق مصاحبه با 21 نفر از صاحبنظران حوزه اقتصاد، مدیریت و سیاستگذاری کشور انجام شده است که از طریق اخذ و اعمال نظرات تکمیلی و اصلاحی خبرگان، الزامات ارائه شده از اعتبار لازم برخوردار گردید. یافتههای تحقیق نشان دهنده الگویی سه مرحلهای است که به ترتیب عبارتند از: پیشگفتمانسازی، گفتمانسازی اصلی و پسگفتمانسازی، که هر کدام از این مراحل مشتمل بر مولفههایی است که از طریق اقدام و عمل به آنها، موفقیت گفتمانسازی اقتصاد مقاومتی با عاملیت رسانه ملی در کشور افزایش مییابد.
Resistance economics is an economic paradigm that provides growth and prosperity for a nation, even under pressure and sanctions. As we look at the leader of the revolution over the last few years, we find that, in his view, the grand policies of the Islamic Republic, including the implementation of the resistance economy, can only be realized by turning them into discourse. Discourse, as a pervasive epistemic system, is created in a context in an interactive space and is concerned with changing the thinking and behavior of the audience. The purpose of this study is to identify the elements of the Resilience Economics Strategic Discourse Modeling Model with National Media Agencies. This research is conducted through exploratory studies using qualitative content analysis method and through interviewing 21 economics, management and policy experts. The country has achieved the required credibility by obtaining and supplementing expert opinions. The findings of the study represent a three-step pattern, respectively: pre-discourse, main discourse, and post-discourse, each of which consists of components through which action, The success of resistive economy discourse is enhanced by national media action in the country.
خلاصه ماشینی:
در اين ابلاغ فائق آمدن بر همه مشکلات ، به شکست و عقب نشـيني وادار کـردن دشمن ، حفظ دستاوردهاي کشور در زمينه هاي مختلف و تداوم پيشرفت و تحقق آرمان ها و اصول قانون اساسي و سند چشم انداز بيست ساله و تحقق اقتصاد متکي به دانش و فناوري، 116 عــدالت بنيــان ، درون زا و بــرون گــرا، پويــا و پيشــرو در شــرايط پــر مخــاطره جهــاني و عينيت بخشيدن به الگوئي الهام بخش از نظام اقتصـادي اسـلام را بـه عنـوان هـدف اقتصـاد مقاومتي متذکر شده اند (متن ابلاغيه سياست هاي کلي اقتصاد مقاومتي، ١٣٩٢/١١/٣٠).
در ايـن ميـان ، رسانه ملي به عنوان يکي از عاملين مهم و موثر در راستاي گفتمان سـازي اقتصـاد مقـاومتي در سطح کشـور، نقـش بسـيار پـر رنـگ و ويـژه اي را در کنـار سـاير بـازيگران اجرايـي شـدن سياست هاي اقتصاد مقاومتي بازي ميکند.
الگـوي راهبـردي گفتمـان سـازي سياست هاي اقتصاد مقاومتي با عامليت رسانه ملي شـامل سـه مرحلـه اصـلي اسـت کـه در نمودار ٢ ارائه شده است .
در اين الگـو، گفتمـان سـازي سياسـت هـاي اقتصـاد مقـاومتي بـا عامليت رسانه ملي با رويکرد فرايندي شامل مرحله اول : «پيش گفتمان سـازي»، مرحلـه دوم : «گفتمان سازي اصلي» و مرحله سوم : «پس گفتمان سازي» مـيباشـد و کـه هـر کـدام از ايـن مراحل مشتمل بر ابعاد و مولفه هايي ميباشد تا از طريـق اقـدام و عمـل بـه آنهـا، موفقيـت 132 گفتمان سازي اقتصاد مقاومتي با عامليت رسانه ملي در کشور افزايش مييابد.