چکیده:
زنده واری یکی از زیر شاخههای معماری پایدار است. در بحث توسعه زنده واری و به طبع آن معماری زنده واری اینکه هر ساختمان باید با بستر و محیط طبیعی پیرامون خود تعامل داشته باشد، به امری بدیهی مبدل شده است. فضای بازار، زنده واری آن از مولفههای بسیار مهم و ضروری در معماری محسوب میشود. هدف این تحقیق ارتباط متغیرهای هویت و زنده واری در بازار تاریخی اصفهان میباشد. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و ز نظر روش ناسی تحلیل و پیمایشی با ابزار رسشنامه میباشد. جامعه آماری مورد استفاده کارشناسان، اساتید، در ارتباط با معماری و شهرسازی. نتایج تحقیق حاکی از آن است متغیرهای خود کنترلی، زیستی، حقوقی، اخلاقی، دلبستگی در بازار اصفهان است که میانگین برای این مولفه برابر با بالاتر از 4 بوده همچنین کمترین مقدار میانگین مربوط به متغیر حرکتی برابر با 2. 16 میباشد. بررسی انجام یافته در کلیت میانگین بدست آمده این شاخص برای بازار اصفهان 3. 77 میباشد که میزان مطلوبیت زنده واری را در بای سنتی و تاریخی نشان میدهد. همچنین متغیرهای اقتصادی و خوانایی به مراتب سهم بیشتری در مقایسه با سایر متغیرها در پیش گویی متغیر وابسته یعنی زنده واری بازار اصفهان دارند، که این روند نیز مطلوبیت متغیرها در تبیین زنده واری و هویت را دارا میباشد.
Lifelikeness is one of the sub-branches of sustainable architecture. In the discussion of the
development of viability and, by its nature, the viability architecture, it has become obvious
that every building must interact with its natural context and environment. Market space, its
Lifelikeness is one of the most important and necessary components in architecture. The
purpose of this study is the relationship between identity and lifelikeness variables in the
historical market of Isfahan. The research method is applied in terms of purpose and analysis
and survey with the tools of the encyclopedia. Statistical community used by experts,
professors, in connection with architecture and urban planning. The results indicate that the
variables of self-control, biological, legal, moral, attachment in the market of Isfahan, the
average for this component is higher than 4 and also the lowest average value of the motor
variable is equal to 2.16. The study conducted on the total average of this index for Isfahan
market is 3.77, which shows the degree of desirability in traditional and historical bi. Also,
economic and readability variables have a much greater share compared to other variables in
predicting the dependent variable, namely the viability of the Isfahan market, which this trend
is also desirable for variables in explaining viability and identity.
خلاصه ماشینی:
بررسي انجام يافته در کليت ميانگين بدست آمده اين شاخص براي بازار اصفهان ٣,٧٧ مي باشد که ميزان مطلوبيت زنده واري را در باي سنتي و تاريخي نشان مي دهد.
عناصر شهر ايراني ، جداي از حفظ آرامش ساکنان ، سعي در هماهنگي و سازگاري با محيط زيست را نيز داشته است و يکي از آن عناصر که با گذشت سال ها، همچنان ، عملکرد و کاربري هاي اصلي و اوليه خود را حفظ نموده است (٢٠١٥ ,Talebi &Farsi )؛ بازارهاي سنتي و ارزشمند موجود دربافت هاي تاريخي هستند(٢٠١٢ ,Oramani &Irandoost ).
اما اتفاق هاي ناخوشايند و فرسايش و از همه مهمتر گذشت زمان و متروکه شدن بناهاي ارزشمند موجود در بازار و آسيب هاي کالبدي ، مي توانند از نظر اقتصادي و اجتماعي اين مکانها را از رونق بياندازند (٢٠١٢ ,Ranjbarnia &Zangiabadi, Alzadeh, ); (Habib, &Alavizadeh, Islami, (2018; Sadrnusavi, 2015 فضاهاي شهري به مرور زمان در کنار هسته هاي اوليه شهرها شکل گرفته اند و در اين ميان تعدادي از اين فضاهاي معماري متأثر از نحوه ي شکل گيري شهر و فرهنگ و اقليم آن منطقه بوده است .
منصوري و ايرواني (١٣٩٦) در مقاله بررسي کارايي چهارچوب زنده واري در طراحي معماري پژوهشکده فرهنگي ، نمونه موردي : بافت تاريخي آتشگاه اصفهان ، از مهم ترين ويژگي هاي زنده واري استفاده شده در اين طرح ايجاد آسايش و حس تعلق در فضا مي باشد.
بررسي انجام يافته در کليت ميانگين بدست آمده اين شاخص براي بازار اصفهان ٣,٧٧ مي باشد که ميزان مطلوبيت زنده واري را در فضاهاي سنتي و تاريخي نشان مي دهد.