چکیده:
امروزه پویایی و سرزندگی هر شهری رابطه مستقیمی با نحوۀ ساختاریابی عناصر فضایی آن شهر دارد. یکی از مهمترین ابعاد تعییین کننده مطلوبیت ساختار فضایی شهر، آگاهی از میزان رضایتمندی سکونتی شهروندان میباشد. پژوهش حاضر که از نظر هدف کاربردی است؛ با روش توصیفی- تحلیلی و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای و روش پیمایشی به ارزیابی رابطه ساختار فضایی منطقه 17 تهران با رضایتمندی ساکنان آن پرداخته است. جامعه آماری پژوهش، شهروندان دارای بیش از 3 سال سابقه سکونت در منطقه بودند که 332 نفر از آنها به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب گردید. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که متغیّرهای تبیین کننده «کیفیت شبکه حمل و نقل معابر» و متغیّرهای «کیفیت تسهیلات شهری» در منطقه، ناکارآمد بوده و بافت شهری نیز به علت فرسودگی، ازدحام جمعیت، تراکم بیش از حد ساختمانها و عدم فضاهای باز بین آنها به شدت کیفیت سکونتی منطقه را کاهش داده است. به طوری که همبستگی مثبتی بین رضایتمندی سکونتی با کیفیت شبکه حمل و نقل و تسهیلات شهری و همبستگی معکوس بین رضایتمندی با ویژگیهای بافت شهری مشاهده گردید. از مهمترین علل نارضایتی سکونتی میتوان به مشکلات روانی و امنیتی ناشی از ازدحام جمعیت و ناکارآمدی شبکۀ حمل و نقل در این منطقه اشاره کرد. نتایج تحقیق نشان میدهند که کیفیت ساختار شهری رابطه مستقیمی با میزان رضایتمندی سکونتی دارد.
Nowadays, dynamism and Liveliness of each city is directly related to the construction
of urban space elements. One of the most decisive aspects of utility of city’s spatial
structure is awareness of citizens' residential satisfaction. This study which is practical
in terms of purpose; was evaluated the relationship between the spatial structure of
district 17 in Tehran and satisfaction of its inhabitants by descriptive-analytical
method and by utilizing library resources and survey method. The study population
included citizens which have experience of living more than 3 years in this region and
322 of them were selected through stratified random sampling method. The results
showed that the explanatory variables of "transport and road network quality" and "
urban facilities quality" are ineffective and also urban texture is reduced quality of life
and living in the region due to exhaustion, accumulation of population, too density of
buildings and lack of open spaces between them. So that, positive correlation between
residential satisfaction and quality of transportation networks as well as between
residential satisfaction and urban facilities was observed. The main causes of this
dissatisfaction can be pointed to psychological and security problems caused by
overcrowding and inefficiency of the transportation network in this area can be
mentioned. The results of the research show there was an inverse correlation between