چکیده:
پس
امروزه تجربه گردشگر و انتخاب مقصد گردشگری کانون توجه و تمرکز گردشگری در صنعت و دانشگاه است. در واقع
گردشگران امروزی ارزشمحور هستند و مقاصد گردشگری زمانی میتوانند موفق باشند که برای گردشگر ارزش ایجاد نمایند.
همچنین» کیفیت تجربه گردشگر یکی از کلیدیترین مزیتهای رقابتی مقصد گردشگری است. بنابراین پژوهش حاضر بهدنبال
شناسایی و اولویتبندی ابعاد کیفیت تجربه گردشگر از دیدگاه گردشگران خارجی سفر کرده به شهر شیراز است. این پژوهش
از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل آن دسته از
گردشگران خارجی سفر کرده به شهر شیراز است که در فروردین و اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ به این شهر سفر کردهاند و در هتل
بزرگ شیراز اقامت داشتهاند. از این جامعه نمونهای به حجم 400 نفر از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. روایی
پرسشنامه توسط خبرگان و روایی سازه سنجیده شد و پایایی آن نیز به وسیله آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. بهمنظور
تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش و استخراج ابعاد از تحلیل عاملی اکتشافی، جهت بررسی و تایید ابعاد شناساییشده از روش
تحلیل عاملی تاییدی و اولویتبندی آن از آنتروپی شانون به ترتیب در نرمافزارهای آماری اسپیاساس» لیزرل و اکسل استفاده
شده است. یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد ابعاد کیفیت تجربه گردشگر شامل ده بعد است؛ که از نظر پاسخدهندگان بعد
تجربه تعاملی آدراکشده در رثبه اول اهمیت قرار دارد.
Nowadays, tourist experience and tourist destination choice are the main focal points in the tourism industry and tourism-related subjects addressed at universities. As modern tourists are value-oriented, tourist destinations could only be successful if they create value for their visitors. Moreover, the Quality of tourists' experiences is a key competitive advantage for tourist destinations. This descriptive-survey study, therefore, sought to identify and prioritize different aspects of tourist experience quality from the viewpoint of tourists visiting Shiraz. The statistical population of this study comprised of those foreign tourists who visited Shiraz in April and May of 2019 and stayed at the Grand Hotel of Shiraz. To collect the required data, a questionnaire was administered on 400 visitors who were selected via convenience sampling. The questionnaire's construct validity was measured and approved by experts, and its reliability was confirmed by Cronbach's Alpha. Exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were conducted to identify different aspects of tourist experience quality and validate the identified aspects, respectively, using SPSS and LISREL software. Moreover, to prioritize the aspects, the Shannon Entropy method was implemented in EXCEL software. The study's findings indicated that tourist experience quality consisted of ten aspects. It was also found that perceived interactive experience ranked first in that list from the respondents' standpoint.
خلاصه ماشینی:
شناسايي و اولويت بندي ابعاد کيفيت تجربه گردشگر از ديدگاه گردشگران خارجي سفر کرده به شهر شيراز مهدي فرماني، کارشناسي ارشد مديريت بازرگاني ، دانشکده مديريت و حسابداري ، پرديس فارابي دانشگاه تهران ، ايران محمد غفاري ١، استاديار، دانشکده مديريت و حسابداري، پرديس فارابي دانشگاه تهران ، ايران نويد شفيعي ، کارشناسي ارشد مديريت بازرگاني ، دانشکده مديريت و حسابداري ، پرديس فارابي دانشگاه تهران ، ايران مصطفي زندي نسب ، کارشناسي ارشد مديريت بازرگاني ، دانشکده مديريت و حسابداري ، پرديس فارابي دانشگاه تهران ، ايران تاريخ پذيرش : ١٣٩٨/١٠/٢ تاريخ دريافت :١٣٩٩/٩/١٥ چکيده امروزه تجربه گردشگر و انتخاب مقصد گردشگري کانون توجه و تمرکز گردشگري در صنعت و دانشگاه است .
يافته هاي پژوهش حاضر نشان ميدهد ابعاد کيفيت تجربه گردشگر شامل ده بعد است ؛ که از نظر پاسخ دهندگان بعد تجربه تعاملي ادراکشده در رتبه اول اهميت قرار دارد.
به همين دليل نيز شناسايي ابعاد کيفيت تجربه گردشگر در اين هتل و از طرفي فراهم کردن تجربه خوب و منحصر به فرد براي گردشگراني که به شهر شيراز سفر ميکنند، از اهميت بالايي برخوردار است ؛ چرا که اين امر موجب تحت تأثير قرار گرفتن رضايت و وفاداري گردشگر نسبت به شهر شيراز ميشود و به دنبال آن موجب ارتقاي صنعت گردشگري شهر شيراز خواهد شد.
جهت بررسي داده هاي پژوهش و شناسايي ابعاد مؤثر بر کيفيت تجربه گردشگر از روش تحليل عاملي اکتشافي استفاده شده است .
The impact of memorable tourism experiences on loyalty behaviors: The mediating effects of destination image and satisfaction.