چکیده:
امروزه کارآفرینی به عنوان پدیده ای نوظهور در محافل علمی ایران مطرح گردیده است که سازمان ها باید با تشخیص و بهره برداری از فرصت های کارآفرینانه ناشی از تغییرات محیطی نه تنها بقا بلکه رشد خود را نیز تضمین نمایند. ازاین رو توجه به مفاهیمی چون نوآوری و عملکرد شرکت که تاثیر به سزایی در کارآفرینی دارند ضرورت می یابد. لذا در تحقیق حاضر به بررسی تاثیر کارآفرینی بر نوآوری و عملکرد شرکت پرداخته شده است؛ که ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش همبستگی است. ابزار گردآوری پرسشنامه است که روایی آن با روایی سازه، تشخیصی و همگرا و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و تائید گردید. جامعه آماری این تحقیق کلیه شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل در سال ۹۶ می باشند؛ که حجم آن ها با فرمول کوکران ۲۸۲ نفر برآورد گردید که به روش نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس (بدون هیچ گونه گزینش ذهنی از قبل) در بین مدیران و کارشناسان فروش شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل توزیع و ۲۶۴ پرسشنامه به صورت تکمیل شده جمع آوری گردید. برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار لیزرل ۸.۸ (معادلات ساختاری) استفاده شد. نتایج حاصل از پردازش داده ها نشان داد که کارآفرینی و نوآوری بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط تاثیر معناداری دارد که این نتیجه حاکی از نقش مهم کارآفرینی و نوآوری در ارتقای بهبود عملکرد وضعیت موجود شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل می گردد.
خلاصه ماشینی:
بررسی تأثیر کارآفرینی و نوآوری بر بهبود عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط در استان اردبیل رقیه افشاری 1 ، سمیه صائب نیا 2 ، مجید میرزامحمدی 3 چکیده امروزه کارآفرینی بهعنوان پدیدهای نوظهور در محافل علمی ایران مطرح گردیده است که سازمانها باید با تشخیص و بهرهبرداری از فرصتهای کارآفرینانه ناشی از تغییرات محیطی نهتنها بقا بلکه رشد خود را نیز تضمین نمایند.
تقی زاده و فکرت در سال (1395) با عنوان تأثیر گرایش به کارآفرینی و عملکرد مالی بنگاههای کوچک و متوسط استان آذربایجان غربی انجام شد و یافتههای تحقیق نشان داد که رابطه بین چهار زوج نوآوری – عملکرد مالی، ریسک پذیری-عملکرد مالی، پیشگامی – عملکرد مالی و رقابت تهاجمی – عملکرد مالی مثبت و معنادار است؛ اما استقلال هیچ رابطه معناداری با عملکرد مالی ندارد.
Bernard G onza lez- Benito et al شکل 1: مدل پژوهش نهایتاً بر اساس مدل تحقیق فرضیههای زیر جهت بررسی ارائه میگردد: H1: کارآفرینی بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط استان اردبیل تأثیر معناداری دارد.
نتايج آزمون فرضیههای اول تا سوم {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتايج بهدستآمده نشان داد که مقدار آماره t برای فرضیه اول برابر با 53/4 است که بیانگر تائید شدن این فرض است؛ بدین معنا که کارآفرینی شرکتهای کوچک و متوسط استان اردبیل تأثیر مثبتی بر نوآوری آنان داشته است.
مقدار آماره t برای فرض دوم نیز 03/3 است؛ یعنی کارآفرینی تأثیر شرکتهای کوچک و متوسط استان اردبیل بر عملکرد آنان مثبت بوده است.
Exploring the entrepreneurship-performance relationship: evidence from Greek SMEs. Journal of Small Business and Enterprise Development, 22(2), 352-375.