چکیده:
استان اردبیل امروزه تبدیل به یکی از قطبهای گردشگری در کشور شده و این مساله بستر سرمایهگذاری را در این شهر فراهم کرده است. از این رو فعالیتها و برنامههای بازاریابی گردشگری بهویژه عناصر آمیخته بازاریابی در این شهر، امری ضروری و مهم تلقی میشود. پژوهش حاضر با بررسی تاثیر کیفیت عناصر آمیخته بازارایابی بر رضایت گردشگران ورزشهای زمستانی پیست اسکی آلوارس استان اردبیل انجام شده است. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی و کاربردی که جامعه آماری آن گردشگرانی با حداقل یک تجربه اسکی در اردبیل بوده، میباشد. در این پژوهش جهت سنجش اعتبار محتوا از نظر اساتید راهنما، مشاور و خبرگان استفاده شده است. پایایی همه متغیرها در دامنه قابل قبول قرار دارد. برای جمعآوری داده لازم جهت آزمون فرضیههای تحقیق از پرسشنامههای عناصر آمیخته بازاریابی در بین گردشگران (110 پرسشنامه) استفاده شده و برای تحلیل توصیفی دادهها، از جداول نمودارها، شاخصهای پراکندگی و برای تحلیل آمار توصیفی و استنباطی فرضیهها از آمارههای مختلف، میانگین متغیرهای تحقیق و آزمون کولموگروف-اسمیرنوف در بسته نرمافزاری SPSS استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهدکه مولفه کیفیت مهمترین عامل رضایتمندی گردشگران پیست اسکی آلوارس میباشد، که بیشترین تاثیر را دارد و عموم گردشگران پیست اﺳﻜﻲ آلوارس به دﻧﺒﺎل کیفیت مناسب مقصد ﻫﺴﺘﻨﺪ تا رضایت آنان افزایش بیابد تا اوﻗﺎت ﻓﺮاﻏﺖ ﺧﻮد را ﺑﻪ ورزش و ﺗﻔﺮﻳﺢ در پیست ﺑﭙﺮدازﻧﺪ بنابرین یافتهها نشان میدهد که فرضیههای اصلی مورد قبول بوده و عناصر آمیخته بازاریابی بر رضایتمندی تاثیر مثبت معناداری دارد.
Nowadays, Ardabil province has become one of the tourism hubs in the country and this issue has provided a platform for investment in this city. Therefore, tourism marketing activities and programs, especially the marketing mix elements in this city, is considered necessary and important. The present study was conducted to investigate the effect of the quality of marketing mix elements on the satisfaction of winter sports tourists in Alvares ski resort in Ardabil province. The research method is descriptive-analytical and applied that the statistical population is tourists with at least one ski experience in Ardabil. In this research, in order to assess the validity of the content, the views of supervisors, consultants and experts have been used. The reliability of all variables is in the acceptable range. To collect the necessary data to test the research hypotheses, the questionnaires of mixed marketing elements among tourists (110 questionnaires) were used; for descriptive analysis of the data, tables of graphs, scattering indices; Kolmogorov-Smirnov test is used in SPSS software package. Findings and results show that the main hypotheses are acceptable and the elements of marketing have a significant positive effect on satisfaction.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر با بررسی تأثیر کیف ت ی عناصر آمیخته بازارایابی بر رضایت گردشگران ورزش های زمستانی پیست اسکی آلوارس استان اردبیل انجام شده است .
مرادی و همکاران (١٣٩٧) در پژوهش خود به مطالعه "تعیین روابط علی انگیزه ها و رضایت گردشگران رویداد ورزشی " پرداختند و به این نتیجه رسیدند که مسئولین برگزاری رویداد ورزشی به منظور حفظ و 1Wei – Ku Yeh 2Kamau et al 3Dwi جذب گردشگران در رویداد ورزشی میبایست توجهی ویژه ، بر جنبه های روانشناختی گردشگران داشته باشند؛ زیرا رضایتمندی آنان تا حد زیادی وابسته به این عوامل است .
با توجه به مطالب بیان شده و با عنایت به اینکه درک ارتباط میان رضایت مشتریان و کیف ت ی خدمات ادراک شده توسط آنان مسأله های چالش برانگیز بوده است و ارائه خدمات با کیف ت ی و رضایتمندی گردشگران نیز نقش بسزایی در توسعه صنعت گردشگری ورزشی دارد، محققان بر آن شدند در قالب مدل مفهومی زیر (شکل ١) که برگرفته از مدل تحقیق شانک ١(٢٠٠٦) میباشد، تأثیر ابعاد مختلف کیف ت ی خدمات بر رضایتمندی گردشگران ورزشی را مورد بررسی قرار دهند و به این سؤال پاسخ گویند که هر یک از ابعاد کیف ت ی خدمات گردشگری ورزشی چه تأثیری بر رضایتمندی گردشگران ورزشی دارد.
H. (2011), “tourist behavioral intention to service quality and customer satisfaction in kinmen national park, Taiwan”, international journal of tourism research, 13, 416-432..
Can service quality predict customer satisfaction and behavioral intention in the sport tourism industry?