خلاصه ماشینی:
"غزل مرحوم شهریار را در یک دید کلی میتوان به دو دوره تقسیم کرد:نخست، دورهیی که به سرودن اشعار عاشقانه میپردازد و به اعتقاد اکثر ادبا،بهترین و ماندگارترین غزلیات شهریار همین غزلیات عاشقانهی او هستند که حاوی سوز و گدازهای اصیل است که از یک عشق زنده و زمینی نشأت گرفته است،به تعبیر عطار نیشابوری: گر بود در ماتمی صد نوحهگر آه صاحب درد را باشد اثر دوم:اشعاری که به تقلید از حافظ سروده است و عرفانزده است.
در مورد«الا یا ایها الساقی ادر کاسا و ناولها»طبق گفتههای دیگران آن را از یزید بن معاویه دانستهاند،ولی مرحوم علامهی قزوینی بحث مستوفایی دربارهی مجعول بودن این روایت دارند و چنین فرموداند:«این حکایتی بینهایت عامیانه و سخیف است و به کلی بیاصل و مجعول به نظر میآید.
با توجه به اینکه روات اخبار و اشعار عرب، اشعاری از یزید بن معاویه نقل کردهاند، چه گونه ممکن است چنین شعری مورد غفلت آنان واقع شود!»مرحوم قزوینی بر این باورند که اصل حکایت در عصر«سودی»- یعنی در قرن نهم یا دهم-پس از طرف بعضی از متعصبین و فقهای اهل نظر،برای تحذیر مردم از مطالعهی دیوان خواجه و تقلیل شأن او ساخته شده است.
به علاوه این نکته را نیز باید یادآور شد که به عقیدهی اغلب ادبا، ارزش شعر شهریار بیشتر مربوط به همان -به قول خودشان-غزلیات عاشقانهی مجازی و سوز و گدازهای حقیقی اوست نه تقلید از حافظ و عرفان نمایی.
نکتهیی که شایستهی یادآوریست که مرحوم شهریار بسیاری از عبارات و الفاظ در شعر حافظ را بدون در نظر گرفتن بافت کلی شعر،به پیامبر(ص)،حضرت علی(ع)،ائمه (س)،امام زمان(عج)و سایر مفاهیم شیعی تاویل کردهاند که درست به نظر نمیرسد و بیراه است."