چکیده:
شعار نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی، مدعی است نه الگوی شرق (مارکسیسم) و نه الگوی غرب (لیبرالیسم) هیچیک، قادر به پاسخ گویی به نیازهای صادق انسان نیست و تنها مکتبی که میتواند پاسخ گوی نیازهای صادق انسان باشد، اسلام است. در این راستا، یکی از ضرورتهای بسیار مهم انقلاب مقدس اسلامی و نظام برخاسته از آن، با توجه به شعار راهبردی فوق و آرمانهایی چون بازتولید سبک زندگی اسلامی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و باز تولید تمدن اسلامی تلاش در راستای تولید انبوه نرمافزارهای اسلامی و اسلامیسازی نرمافزارهای موجود است،برهمین اساس، یکی از مسائل بنیادی چیستی علمدینی و نظریهپردازی در این باب است. هدف از این پژوهش، نقد و بررسی نظریهها درباره معیار دینی بودن علوم (از دیدگاه شهید مطهری و جوادیآملی) و ارائه بهترین نظریه است. روش تحقیق در این پژوهش، روش تحلیلی برهانی بوده است. شهید مطهری علم و دین را مکمل یکدیگر میدانند و معیار دینی بودن علوم را فایدهمندی بیان میکنند اما آیت الله جوادیآملی بر رابطه تداخل بین علم و دین تأکید دارند و علم را در چارچوب معرفت دینی قرار میدهند و معیار دینی بودن علوم را تطابق با واقع میدانند؛ اما این درحالی است که معیار جامع دینی بودن علوم خود وحی یا تفسیر قاعدهمند وحی میباشد.
خلاصه ماشینی:
(ایزدپناه،20:1386) نظر به این که این تحقیق در نظر دارد با استفاده از یک بررسی تطبیقی نظریه علم دینی را از منظر دو استاد(شهید مطهری و آیتالله جوادی آملی) مورد بررسی، نقد و ارزیابی قرار دهد و همچنین یک معیار جدید نیز، برای علم دینی ارائه دهد در این پژوهش از فرایند شش مرحلهای تولید معرفت دینی استفاده شده است و روش تحقیق مورد استفاده نیز، تحلیلی برهانی میباشد.
(جوادیآملی،1371: وب سایت شخصی) معیار اسلامی بودن علم:استاد جوادی آملی بیان میکنند که توجه بدين نكته لازم مينمايد كه معيار اسلامي بودن يك علم آن نيست كه در حوزه علميه تدريس گردد؛ زيرا اين ضابطه، نه مانع است و نه جامع و ممكن است بعضي از علوم اسلامي در خارج حوزه تدريس شود و بعضي از علومي كه ذاتاً صبغه اسلامي ندارد ولي مقدمه فراگيري علوم اسلامي است مانند ادبيات كه مقدمه نشر آثار ضد اسلامي هم هست در حوزه تدريس گردد؛ چنان كه كسي كه با زعم فائل و رأي آفل خود به مبارزه در قبال تحدّي قرآن كريم پرداخت نيز از فنون ادبي عرب مدد جست؛ پس اگر اصول فقه از علوم اسلامي است چنان كه هست بسياري از علوم انساني ديگر و نيز علوم تجربي را ميتوان از علوم اسلامي محسوب كرد.
(نجفپورآقابیگلو و گیتیپسند،165:1392) نظریه منشاء صدور:به نظر نگارندگان منشاء صدور یا همان تفسیر قاعدهمند وحی میتواند به عنوان معیاری جامع برای علم دینی باشد زیرا محقق معتقد است که کلیات و جزئیات در کتاب قرآن وجود دارد از این رو نگارندگان رویکرد حداکثری به قرآن داشته و معتقد است که میتوان با مراجعه به قرآن به این علوم دست پیدا کرد.