چکیده:
هدف اصلی تحقیق حاضر، طراحی مدل تاثیر سبک زندگی و سواد رسانه ای بر هویت اجتماعی در سازمان های ورزشی کشور است. 384 نفر از کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان کل کشور با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای به صورت داوطلبانه در تحقیق شرکت نمودند و از پرسشنامة های «هویت اجتماعی» صفاری نیا (1390) دارای 20 گزاره، پرسشنامه «سواد رسانه ای» فلسفی(1393) شامل 22 سوال و نیز پرسشنامه «سبک زندگی» (QSL) لعلی و همکاران (1391) شامل 70 سوال استفاده شد. روایی پرسشنامه ها با استفاده ازروایی صوری و نظرات 10 تن از متخصصان و ضریب پایایی با استفاده از روش آلفای کرونباخ مطلوب و بیش از 70 /0 گزارش شد. در بخش تجزیه و تحلیل یافته ها، از آزمون کلموگروف –اسمیرنف جهت بررسی نرمال بودن توزیع یافته ها و از روش تحلیل مسیر و مدل معادلات ساختاری برای تحلیل داده ها استفاده گردید. نتایج نشان داد مدل تحقیق از برازش کافی برخوردار است میزان( 09/ 0= RMSEA) و همچنین شاخص های برازش مقدار GFI، CFI و NFI به ترتیب برابر با 85 /0 ، 89/ 0 و 88/ 0 به دست آمد. علاه بر آن، بین سبک زندگی با هویت اجتماعی ارتباط معنی دار و مستقیم (74/ 2 = t و21/ 0=R)، بین سواد رسانه ای با هویت اجتماعی معنی دار و مستقیم (22/ 5 = t و444/ 0=R) و نیز بین سبک زندگی و سواد رسانه ای معنی دار و مستقیم (22/ 5= t و44/ 0=R) وجود دارد.
The research is to study the effect of lifestyle and media literacy on social identity in sports organizations. 384 employees of the General Departments of Sports and Youth of the whole country participated in the research voluntarily using cluster sampling method and answered the social identity questionnaire of Saffarinia (2011) with 20 statements, the media literacy questionnaire by Filsafi (2014) included 22 questions as well as Lifestyle Questionnaire (QSL) Lali et al. (2012) including 70 questions. The validity of the questionnaires was reported more than 0/70 using face validity and opinions of 10 experts and the reliability coefficient using Cronbach's alpha method was optimal. In the analyzed part, Kolmogorov-Smirnov test was used to check the normality of the distribution of findings and path analysis method and structural equation model were used for data analysis. The results showed that there was a sufficient fit between the research model (RMSEA = 0/09) and also the fit indices of GFI, CFI and NFI were 0/85, 0/89 and 0/88, respectively. In addition, there was a significant and direct relationship lifestyle and social identity (t = 2/74 and R = 21), significant and direct relationship between media literacy and social identity (t = 5/22 and R = 44) and significant and direct relationship between lifestyle and media literacy (t = 5/22 and R = 44).
خلاصه ماشینی:
واژگان کلیدی : سبک زندگی، سواد رسانه ای و هویت اجتماعی مقدمه تأمل در مورد چگونه زیســتن از دیرباز ذهن بشــر را به خود مشغول ساخته و به موازات ارتقای سطح دانش و آگاهی عمومی و نیز پیشرفت علم و فناوری به خصوص فناوری های نوین ارتباطی، سبک های زندگی مختلف رواج یافته اســت .
سواد رسانه ای سعی دارد آگاهی آحاد افراد جامعه را به شکل های مختلف پیام ، در زندگی روزانه افزایش دهد و به نوجوانان یاری دهد تا بینش ها و باورهای مردم را ارزیابی کنند و فرآیند شکل گیری فرهنگ عمومی را مورد بررسی قرار دهند.
مطالعه پیشینه هــای داخلــی و خارجی پژوهــش در این زمینه نشان داد که تحقیقات کمتری در زمینه سبک زندگــی و سواد رسانه ای بــا هویت اجتماعی صورت گرفته است .
حال با توجه به مسائل گفته شده محقق در پی پاسخ به این سوال است :آیا بین سبک زندگی، سواد رسانه ای و هویت اجتماعی در سازمان های ورزشی کشور رابطه علی وجود دارد؟ روش شناسی پژوهش پژوهــش حاضر از حیث هدف، از نوع تحقیقات کاربردی و ازنظر زمان، مقطعی و از نظر گردآوری داده ها، در زمره تحقیقات توصیفی- همبستگی است .
رسانه ها اعم از تلویزیون ، رادیو، اینترنت ، فیلم ، روزنامه و مجله ها، اطلاعات ، سرگرمی ها و آگهی های مختلف فزاینــده ای را به افراد جامعه عرضه می کنند و نقش مهمــی در شکل دهی و نفوذ به فرهنگ ، ارزش، باور، اعتقادات و دیدگاه ها دارند (حسین زاده و محمدی استانی، ۱۳۸۹).