چکیده:
آب یکی از اساسیترین عناصرِ توسعه کشور است. از اینرو، حفظ و نگهداری آن با راهکارهایی همچون اصلاح الگوی مصرف ضروری است. از سوی دیگر موضوع مورد مطالعه، موضوعی مهمی برای کشور است و فرهنگسازی مصرف بهینه آب در جامعه نیازی اساسی میباشد. در این راستا هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی فرهنگسازی در مصرف بهینه آب شرب در استان سمنان میباشد. بنا به ماهیت ساختنی بودن پژوهش از رویکرد داده بنیاد استفاده شده است و برای نمونهگیری از روش گلوله-برفی بهره برده شد. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات، انجام مصاحبههای عمیق با 21 نفر از خبرگان صنعت آب و فاضلاب شهری و روستایی کشور و استان سمنان بود. یافتههای پژوهش پس از به انجام رساندن فراگرد سهگانه کدگذاری باز، محوری و انتخابی نشان داد که مدل پارادایمی پژوهش حاضر از 172 کد نهایی، 18 مفهوم اصلی و 6 مقوله کلی تشکیل شده است. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل اجتماعی، فردی، ارگانهای دولتی، مدیران ارشد، عوامل حقوقی- قانونی و فنی- مهندسی به عنوان شرایط علی؛ عوامل زمینهای- فردی و نارساییهای اجتماعی به عنوان شرایط زمینهای؛ طرز تفکر و حمایت مدیران، عملکرد متولیان امر، اراده و خواست جامعه به عنوان شرایط مداخلهگر؛ عملکرد درست و صحیح، آموزش مستمر در سطوح مختلف، تبلیغات و اطلاعرسانی رسانهها به عنوان راهبرد؛ پیامدهای فردی، نتایج کوتاهمدت، نتایج بلندمدت، نتایج ملی و منطقهای به عنوان پیامد به بروز الگوی فرهنگسازی در مصرف بهینه منابع آبی کشور منجر میشود.
Water is one of the most basic elements of the country's development. Therefore, it is necessary to maintain it with strategies such as modifying the consumption pattern. On the other hand, the subject under study is an important issue for the country, and Culture-Building of optimal water consumption in society is an essential need. In this regard, the purpose of this study is to design a Culture-Building model in the optimal consumption of drinking water in Semnan province. In this research, due to the constructive nature of the research, the Grounded Theory Approach has been used and the sampling used in this article is snowball sampling. The main basis of data collection was in-depth interviews with 21 Urban and Rural Water and Wastewater industry experts in the country and Semnan province. Findings of the research after performing the three steps of open, axial and selective coding indicated that the final model consists of 172 final codes, 18 main concepts and 6 general categories. The results showed that social, individual, Government agencies, senior managers, Legal Factors and Technical-Engineering factors as causal factors; Individual-underlying factors and social impairment as context factors; Mindsets and Management support, the function of the authorities, the will of the society as intermediary factors; Proper performance, continuous training at various levels, advertising and media information as strategy; Individual consequences, short-term results, long-term results, national and regional results as a consequence lead to the emergence of a pattern of Culture-Building in the optimal use of water resources
خلاصه ماشینی:
ir چکيده هدف اصلي اين مقاله ، طراحي الگوي فرهنگ سازي در مصرف بهينـه آب شـرب بـا روش داده بنياد در استان سمنان است .
نتـايج پـژوهش نشـان داد کـه عوامـل اجتماعي، فردي، ارگـان هـاي دولتـي، مـديران ارشـد، عوامـل حقـوقي- قـانوني و فنـي- مهندسي به عنوان شرايط علي، عوامل زمينه اي- فردي و نارساييهاي اجتماعي به عنوان شرايط زمينه اي، طرز تفکر و حمايت مديران ، عملکرد متوليان امر، اراده و خواست جامعه به عنوان شرايط مداخله گر، عملکرد درست و صحيح ، آموزش مستمر در سطوح مختلـف ، تبليغات و اطلاع رساني رسانه ها به عنوان راهبرد و پيامدهاي فـردي، نتـايج کوتـاه مـدت ، نتايج بلندمدت ، نتايج ملي و منطقه اي به عنوان پيامد، به بروز الگـوي فرهنـگ سـازي در مصرف بهينه منابع آبي کشور منجر ميشود.
پيشينه پژوهش نتايج مطالعه اي با عنوان «ارزيابي شيوه هاي اطلاع رسـاني تـرويج فرهنـگ مصـرف آب » نشان داد که ميزان تأثير انواع تبليغات در اصلاح فرهنگ آب ، بيشتر از سـطح متوسط بوده است .
اين مطالعه بـا هـدف بررسـي نقـش اعتقـادات مصرف کنندگان اسپانيايي نسـبت بـه آب ، خشکسـالي و منـابع مـرتبط در شـکل دادن ادراکات آن ها، رفتار خود گزارش شده و قصد رفتـاري بـراي مصـرف آب پايـدار کـه شامل نه تنها فعاليت هاي عادات ماهيانه حفاظت آب اسـت ، بلکـه اقـدامات پيشـگيرانه مصرف کنندگان را نيز در بر ميگيرد.
همچنين بيان شد که امروزه با افزايش رشد جمعيت و افـزايش مصـرف آب ، تأکيد زيادي به فرهنگ سازي در اصلاح الگوي مصرف آب از طريق افزايش مشـارکت افراد وجود دارد (٢٠١٣ ,Mousavinejad &Willis, Stewart, Giurco, Talebpour, ).