چکیده:
زمینه و اهداف: اختلال اضطراب فراگیر (GAD) اختلالی مزمن است که بطور اختصاصی با نگرانی افراطی و پایدار مشخص میگردد. برخی از پژوهشها مشکلات تنظیم هیجانی و ذهن آگاهی پایین را در این اختلال نشان دادهاند. هدف پژوهش حاضر مقایسه ذهن آگاهی و مشکلات تنظیم هیجانی به عنوان دو عامل فراتشخیصی اختلالات هیجانی در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر و گروه بهنجار بود. مواد و روشها: 20 بیمار مبتلا بهGAD به شیوه نمونهگیری در دسترس از میان بیماران مراجعه کننده به کلینیک روانپزشکی بزرگمهر و مراکز مشاوره شهر تبریز انتخاب شدند. گروه کنترل نیز به همان تعداد بعد از همتا سازی از بین همراهان مراجعان مراکز مشاوره انتخاب شدند. آزمودنیها به مقیاس دشواریهای تنظیم هیجانی (DERS)، پرسشنامه نگرانی پن استیت (PSWQ) و مقیاس توجه آگاهی هشیارانه (MAAS) پاسخ دادند. یافتهها: بین گروه بهنجار و گروه اضطراب فراگیر، در تنظیم هیجانی و خرده مقیاسهای آن تفاوت معناداری وجود داشت (01/0>p). همچنین تفاوت معناداری بین گروه بیمار و گروه سالم از نظر میزان ذهن آگاهی وجود داشت (05/0>p)، تحلیل ممیزی نیز نشان داد که ذهن آگاهی پایین و مشکل تنظیم هیجانی به خوبی میتوانند عضویت و یا عدم عضویت یک فرد در گروه کنترل و یا گروه اضطراب فراگیر را پیش بینی کنند. نتیجهگیری: به طور کلی ذهن آگاهی و تنظیم هیجانی به عنوان دو عامل فراتشخیصی، احتمالا میتوانند در پدیدآیی اختلال اضطراب فراگیر نقش داشته باشند.
ABSTRACT Backgrounds and Objectives: Generalized Anxiety Disorder (GAD) is a chronic disorder that characterized with pervasive and intensive worry. Research showed difficulties in emotion regulation and low mindfulness in GAD. The aim of this study was comparison of mindfulness and emotional dysregulation difficulties as two transdiagnostic factors of emotional disorders, in patient with GAD and health group. Materials and Methods: Twenty patients with GAD were selected nonrandomly from consecutive referees to psychiatric and psychological clinics of Tabriz. The control group of 20 people was selected from patient’s accompanying. All patients were asked to complete the Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS), Mindful Attention Awareness Scale (MAAS) and Penn State Worry Questionnaire (PSWQ). Results: There is a significant difference (p Conclusion: Overall, mindfulness and emotional dysregulation as two transdiagnostic factors probably have a role in development of GAD.