چکیده:
استفادهی مؤثر از فنّاوریهای اطلاعات و ارتباطات در فرایند آموزش و کار در محیطهای آموزش الکترونیکی مستلزم آن است که فراگیران نقشهای جدیدی را در فرایند یادگیری بپذیرند. ازجمله اینکه فراگیران باید جستوجوگران اطلاعات باشند و بتوانند درخصوص ارزش اطلاعات وسیعی که در شبکهی جهانی اینترنت برای استفادهی آنان موجود است به داوری و ارزشیابی بپردازند. در چنین شرایطی نقش آموزشدهندگان نیز از انتقال دانش و معلومات به تسهیلگر فرایند یادگیری تغییر مییابد. بنابراین آموزش الکترونیکی مستلزم داشتن برنامهها، سیاستها، استراتژیها، اهداف، روشها و کلاً الگوهای جدید در شرایط کنونی جهانیشدن است.
این پژوهش، با توجه به اهمیت موضوع، در صدد بررسی وضعیت آموزشهای الکترونیکی در کشور است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش اجراء توصیفی ـ پیمایشی است. جامعهی آماری این تحقیق شامل کلیهی متخصصان و خبرگان حوزهی آموزش و پرورش و آموزش عالیاند که با توجه به مشخص نبودن حجم جامعه تعداد 267 نفر از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونهی مورد تحقیق انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از دو روش کتابخانهای و میدانی (پرسشنامهی 40 گویهای) استفاده شده است.
نتایج تحقیق نشان میدهد وضعیت مؤلفهی قابلیت استفاده شدن و تعامل و مؤلفهی انگیزش از مؤلفههای اصلی آموزش الکترونیکی در سطح مطلوبی قرار دارد. درحالیکه از نظر نخبگان و متخصصان نمونهی مورد پژوهش وضعیت مؤلفههای جذب، محتواها، پاسخگویی و کیفیت، اطمینان، تخصص در تدوین محتوا و تعهد در حد ضعیفی قرار دارد
Effective implementation of information and communication technologies in educational processes and working in the new e-learning environments, require different roles by the students. The learners should be information seekers and they should be able to evaluate the huge amount of available information. In such a setting, the role of the teachers are changed from transmitters of knowledge and information to facilitators of educational processes. Therefore, e-learning require a dedicated and delicate strategy, program, aim, and method. This research surveys the contemporary situation of e-learning at a national level. It has a practical objective and a descriptive – survey methodology. The statistical society of the research is 267 people selected randomly from manages and experts of national educational systems. The research was conducted through a library and field investigation. The research findings suggest a good level for such factors as applicability, interaction, and motivation and according to the survey, the experts expressed their concern about the weak situation for such factors as content, reception, accountability, quality, professionalism, and commitment.
خلاصه ماشینی:
اين درحالي است که غالبا تصميم هاي استراتژيک و روش شناسي جديدي براي تغيير که ضامن موفقيت باشد به خوبي شکل نگرفته است و به نظر ميرسد که «مجازي شدن » چيزي مدرن و خيالي تلقي شده است و بنابراين بسياري از دانشگاه ها فاقد برنامه ريزي استراتژيک واضحي در ايجاد زيرساختهاي ضروري اند.
درضمن با وجود همه ي مشکلات و اشکالات موجود در آموزش هاي الکترونيکي تحولات جهاني شدن موجب توسعه کمي و کيفي چنين آموزش هايي شده است (٢٠١٠ Barajas).
عده اي او را در زمره ي پسامدرنيست ها ميدانند و برخي او را جامعه شناسي جهان انديش و کارکردگرا ميشمرند و عدهاي نيز تفکر او را در ميان فرهنگ گرايان و مکتب مطالعات فرهنگي قرار ميدهند اما وي نظريه ي جهاني شدن خود را گام نهادن به فراتر از مدرنيسم و پديدههاي مدرن و حتي دانش هاي مدرن ميداند (لگرين ١٣٨٢).
از ميان اين گروه ديويد هلد و مک گرو خود نظريه پردازان جهاني شدن را به سه دسته - ي اصلي تقسيم ميکنند: گروه اول : "جهان گرايان " افراطي که اعتقاد راسخي به جهاني شدن داشته و معتقدند تا پايان قرن بيستم اين فرايند تمامي بنيان هاي دنياي ما را به کلي تغيير داده است .
-1 نظريه هاي واقع گرا: نظريه پردازان اين گروه جهاني شدن را نقد کرده و برآن اند که وضعيت کاملا متفاوتي در جهان امروز به وجود نيامده است .
از نظر اين گروه دولت هاي ملي همچنان بازي گران اصلي روابط بين المللي اند و نظام ها و ترتيبات بين المللي را براي به دست آوردن منافع و امنيت هرچه بيشتر سازمان دهي ميکنند.