چکیده:
ماهیت آموزههای فرهنگ علوی گویای این حقیقت است که بر زندگی انسان، نظامی حاکم است که انسان نقشی در ایجادش نداشته، ولی میتواند با توجه به سائقههای ذاتی عدالتخواهی، کمالجویی، حقطلبی و زیبادوستی در مانایی و پویایی آن نقشآفرین باشد. این نظام در مرحلهی دنیوی از بدو آفرینش آدم(ع) آغاز شده و تا ظهور حضرت مهدی(عج) و حاکمیت صالحان ادامه خواهد داشت. این نظام فراگیر بوده و شامل همهی انسانها با قومیتها و فرهنگهای مختلف میشود و محدودیت جغرافیایی برنمیتابد. این نظام دارای چشماندازی است که مقولههای جهانشمولی، اختیاری بودن، حاکمیت صالحان، به رسمیت شناختن سایر فرهنگها، فرا انسانی بودن و ثبات در قوانین و مقررات از مهمترین آنها میباشد.تفکر توحیدی و اندیشهی منطقی به همراه عملکرد مناسب و رفتار صالح از مهمترین سیاستهای استراتژی دستیابی به این چشمانداز است کاهش فاصله ها و درهم شکستن مرزهای جغرافیایی در پی رشد و توسعهی پرشتاب وسایل ارتباط جمعی و تکنولوژیهای ارتباطی– اطلاعاتی فرصت تاکتیکی و تکنیکی را پیش روی مشتاقان فرهنگ علوی قرار داده است تا بتوانند آموزههای آن را به جهانیان عرضه داشته و هویت جهانی آن را به نمایش بگذارند که تحولات منطقهای و جهانی از نشانهها و بارقههای تحقق این چشمانداز میباشد. در این مقاله سعی شده این پدیده مورد مطالعه قرار گرفته و زوایای آن با رویکرد علوی و به روش مبنایی مورد بازکاویو تحلیل قرار گیرد.
The nature of teaching Alavi culture tells the truth that a system is ruling human life which human being does not have any role in its creation, but can play a role in its dynamism and persistence due to innate inducements of justice, seeking perfection, aesthetics. This order or system in the earthy stage started from the beginning of Adam (AS)’s creation and will be continued until the advent of Imam Mahdi (AJ) and righteous rule. This system is comprehensive and includes all people with different culture and ethnicity and cannot tolerate any geographic limitations. This system posses a perspective in which the topics of universality, being voluntary, sovereignty of righteous, to recognize other cultures, being anthropocentric and stability in the rules and regulations are the most important of them. Monotheistic thinking and logical thinking with appropriate function and competent behavior is one of the most important policy strategies to achieve this look out. Reducing distances and breaks down geographical boundaries following with rapid development of mass media equipments and communication-information technologies, given the tactical and technical opportunity to the enthusiasts of Alavi culture to offer its teaching to the world and present its global identity, that regional and global changes are the signs and sparks for the realization of this vision. In this paper we tried to study this phenomenon and its angles through Alavi approach and basic method of analysis and deliberation used
خلاصه ماشینی:
شبکه اي بودن ، فراگير بودن ، يکپارچگي ، فشردگي زمان و مکان و وابستگي عمومي ، نکته هاي مشترکي است که در همه ي آنها به نوعي مورد تأکيد و اشاره قرار گرفته است (پيشگامي فرد، ١٥:١٣٨٠)آنها تأکيد دارند که مفهوم جهاني شدن اشاره دارد به «افزايش شمار پيوندها و ارتباطات متقابلي که فراتر از دولت ها دامن ميگستراند و نظام جديد جهاني را ميسازد» (والترز، ١٣٧٩) و اين که «سرشت دولت ملي درهم ميشکند» (باستاني ، ١٣٧٩) و حد و مرزهاي جغرافيايي در فعاليت هاي اقتصادي و توليد نقل و انتقالات مالي کم رنگ شده و کمترين نقش را خواهد داشت (سيدنوراني ، ١٣٧٩: ١٥٨).
«جهاني شدن » از يک سو يک چارچوب مفهومي براي تبيين واقعيت هاي جاري جهاني است و از سوي ديگر تبيين نوعي جهان بيني و نگرش درباره ي جهان به عنوان يک منظومه ي کلان و به هم پيوسته است ؛ از اين رو در ادبيات سياسي ، اقتصادي ، اجتماعي ، فرهنگي و نظامي با مفاهيم مختلف مورد تعريف قرار ميگيرد.
جهاني شدن حرکت به سوي يک جامعه جهاني واحد است که در آن، قيد و بندهايي که بر روابط اجتماعي ، فرهنگي ، سياسي و اقتصادي سايه افکنده، از بين ميرود و گويا عمدتا يک جامعه و يک فرهنگ و تمدن در سراسر زمين مستقر خواهد شد و به تعبير ديگر، جهان فشرده شده و از حالت کروي خارج شده و به شکل مسطح در ميآيد (عبدالرسول ، ١٣٨٦: ٢٤٧) و هيچ نوع مانعي براي اطلاع از حوادث جاهاي ديگر نيست ، به طوري که مردم همديگر را ميبينند و صداي هم را ميشنوند.