چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر حق الزحمه و کیفیت حسابرسی بر کیفیت سود با توجه به بحران مالی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. برای دستیابی به این هدف تعداد 99 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی بازه زمانی 1387 تا 1396 به روش نمونهگیری غربال گیری شده انتخاب و در مجموع 990 سال- شرکت جهت انجام تحلیل در نظر گرفته شد. برای تجزیهوتحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها از الگوی رگرسیون خطی چندگانه، به روش حداقل مربعات تعمیم یافته تخمینی (EGLS) و برای آزمون فرضیه های پژوهش، از نرم افزار Eviews استفادهشده است. یافته های پژوهش نشان داد حق الزحمه حسابرسی و کیفیت حسابرسی تاثیر مثبت معناداری بر کیفیت سود دارد و همچنین بحران مالی رابطه بین حق الزحمه حسابرسی و کیفیت حسابرسی با کیفیت سود را تضعیف می کند.
خلاصه ماشینی:
در این تحقیق نیز سعی شده است تا ضمن بررسی رابطه بین حقالزحمه حسابرسی و کیفیت حسابرسی بر کیفیت سود، تاثیر بحران مالی نیز بر این رابطه مورد بررسی قرار گیرد و سوال اصلی پژوهش به شرح زیر است: آیا حق الزحمه و کیفیت حسابرسی بر کیفیت سود با توجه به بحران مالی تاثیر دارد؟ مبانی نظری و فرضیههای تحقیق بر اساس نظريه تقاضا، شركتها با روي آوردن به حسابرساني كه نام معروفتري دارند، ميكوشند نشان دهند كه كيفيت اطلاعات صورتهاي مالي آنها مطلوبتر است.
نتایج تحقیق آنها نشان داد که تفاوت معناداری در کیفیت سود، در شرکت های درگیر بحران مالی با شرکت های بدون بحران مالی وجود ند > رجبی و همکاران (1394) در تحقیق خود به بررسی رابطه هزینه حسابرسی مستقل با کیفیت سود و استقلال هیئت مدیره در بازار بورس اوراق بهادار تهران پرداختند.
اما متغیرهای اندازه شرکت، نوع موسسه حسابرسی، عمر شرکت از زمان پذیرش در بورس و نسبت دارایی های جاری به مجموع داراییها، رابطه مثبت و معناداری با قیمتگذاری خدمات حسابرسی دا > ابراهیمی و همکاران (1395) در تحقیق خود به بررسی تاثیر بحران مالی بر کیفیت سود پرداختند.
نتایج آزمون مدل اول پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتیجهگیری و پیشنهادات یافتههای حاصل از آزمون فرضیه اول تحقیق نشان داد که حقالزحمه حسابرسی بر کیفیت سود تاثیر مثبت و معناداری دارد.
بررسی رابطه بین کیفیت حسابرسی و مدیریت سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه تحقیقات حسابداری و حسابرسی، سال 3، شماره9.