چکیده:
این پژوهش باهدف تعیین رابطه ی کنش وری ادراکشده خانواده و نظام ارزشی دانش آموزان در انتخاب رشته دوره متوسطه با نقش واسطه ای توانمندی من انجام شد. مطالعه حاضر توصیفی-همبستگی و از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر مشغول به تحصیل در کلاس نهم شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بود. تعداد 120 نفر از دانش آموزان دختر با روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه سنجش خانواده (اپشتاین و همکاران، 1983)، پرسشنامه توانمندی من (بشارت، 1386) و پرسشنامه نظام ارزشی (شوارتز، 2004) بود. تحلیل داده های پژوهش با استفاده از روش های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندمتغیره و مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد. بر اساس نتایج این پژوهش، مدل پیشنهادی روابط علّی بین متغیرهای مذکور، از برازش قابل قبولی برخوردار بود. بهطورکلی، در مدل پیشنهادی پژوهش، نتایج نشان دادند که کنش وری ادراکشده خانواده هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم از طریق توانمندی من در بین دانش آموزان با نظام ارزشی رابطه دارد. همچنین، نتایج نشان داد که بین کنش وری ادراکشده خانواده و توانمندی من در انتخاب رشته تحصیلی دوره متوسطه دانش آموزان رابطه وجود دارد (0/713=r و 0/05>P)؛ و رابطه بین نظام ارزشی دانش آموزان و توانمندی من در انتخاب رشته تحصیلی دوره متوسطه مثبت و معنادار بود (0/781=r و 0/05>P). با توجه به یافتههای این پژوهش می توان دریافت که پیوستگی اعضای خانواده و توانمندی من باعث نظام ارزشی مناسب و سازگار با هنجارهای خانواده و اجتماع در دانش آموزان و انتخاب رشته آگاهانه تر و متناسب بااستعدادهای دانش آموزان خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، دوره سوم، شماره نهم، بهار 1400، صفحات 64-49 چکیده این پژوهش باهدف تعیین رابطهی کنشوری ادراکشده خانواده و نظام ارزشی دانشآموزان در انتخاب رشته دوره متوسطه با نقش واسطهای توانمندی من انجام شد.
ماتریس ضریب همبستگی پیرسون متغیرهای موردمطالعه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین کنشوری ادراکشده خانواده (488/0 r=، 05/0>p) و هر یک از زیرمقیاسهای آن با نظام ارزشی در افراد نمونه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
خلاصه مدل رگرسیون چندمتغیره نظام ارزشی بر اساس کنشوری ادراکشده خانواده {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج نشان داد که ضریب همبستگی چندگانه بین کنشوری ادراکشده خانواده با نظام ارزشی برابر 876/0 است.
لذا میتوان گفت فرضیه فرعی اول پژوهش مبنی بر اینکه بین کنشوری ادراکشده خانواده و نظام ارزشی دانشآموزان در انتخاب رشته تحصیلی دوره متوسطه رابطه وجود دارد، تائید شد.
نتایج ماتریس همبستگی پیرسون بین کنشوری ادراکشده خانواده و توانمندی من {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ازآنجاییکه بین متغیرهای موردنظر رابطه معناداری وجود دارد، این امر ادامه تحلیل را امکانپذیر میسازد، لذا برای پیشبینی توانمندی من بر اساس کنشوری ادراکشده خانواده از رگرسیون چندمتغیره استفاده شد.
خلاصه مدل رگرسیون چندمتغیره توانمندی من بر اساس کنشوری ادراکشده خانواده {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج نشان داد که ضریب همبستگی چندگانه بین کنشوری ادراکشده خانواده با توانمندی من برابر 719/0 است.
خلاصه مدل رگرسیون چندمتغیره نظام ارزشی بر اساس توانمندی من {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج نشان داد که ضریب همبستگی چندگانه بین توانمندی من با نظام ارزشی برابر 516/0 است.